Mek Google

Loading...

Monday, April 22, 2013

Kailan Organik Di Kebun Mama

Salam,

Sebelum hadirkan diri ke mesyuarat majlis annual dinner company...meh nak karang pasal Kailan pulak..hee
Tahun ini mama mempunyai stock biji benih Kailan yang banyak dari pelbagai jenis. Kalau betul-betul konsisten tanam...mungkin bermula dari pertengahan bulan Mei hingga ke penghujung tahun mama dapat makan Kailan hampir selang sehari...:D ( Sindrom ketamakkan membeli benih kailan heheheh)

Untuk bulan Mei..in shaa Allah mama akan dapat makan Kailan Organik dari Kebun Bahagia Bersama (KBB). Sebanyak 13 pokok Kailan sedang membesar dalam 8 pasu. Kali ni mama tanam dalam pasu kesemuanya...tahun lepas ada tanam dalam patch tapi tak membesar...banyak Kailan mama bantut, mungkin tak sesuai dengan keadaan tanah..kali ni alhamdulillah semuanya menunjukkan pembesaran yang positive. 

Kailan Organik KBB - pada 16/04/2013 berusia 3 minggu selepas bercambah.



Ini gambar awal pagi tadi..sempat snap sebelum bergerak ke office - 22/04/2013 berusia sebulan selepas bercambah.





Lagi 3 minggu boleh la tuai kan...goreng dengan ikan bilis atau ikan masin. Taruk dalam nasi goreng pun lazat!

Record Kailan Organik:
22/03/2013 - semai
25/03/2013 - bercambah
01/04/2013 - alih ke dalam pasu
09/04/2013 - start membaja dengan baja tahi ayam

Continous plan...mama dah cambahkan Kailan Tokyo...biji benih dari Tanamsendiri. Okey kita sambung cerita Kailan Tokyo di lain entry...:D

22 comments:

  1. wow.. banyak tul anak benih ni.. nampak sihat2 belaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...takat ni membesar lebih cepat dari yang tahun lepas

      Delete
  2. Kailan memang best. Tahan lasak, tak manja. Untuk saya yang duk berdua je dengan suami, kailan siap boleh bagi-bagi orang lagi. Kalau cukup air, sangat manis dan rangup. Pastu satu pokok boleh tuai dan tumbuh semula. At least 3 kali tuai la rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasal tuai dan tumbuh semula ni sy tak menjadi...kailan jd kuning tak sehat..bab senang jaga tu memang setuju...:D

      Delete
  3. salam nadia..wah nampak menjadi kailan kali nie yer..kalaulah dpt tanam dlm patch sehingga berjayanya lagi best sbb jimat space sket kan dr tanam dlm pasu (pd ppdt sylah)..sbb biasanya kalau sy sikit, bila dah besar mcm tak puas lak..hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah tak paham dgn tanah patch ni..hanya sesuai untuk pokok lada, ulam raja, terung, bendi...kalau pokok jenis sayur mesti bantut...contohnya bayam hijau yg mcm bantut tu...bayam merah dah hampir sama besar pulak..sy semai dlm pasu

      Delete
  4. sy pun suka kailan, setakat ini yg berjaya sy tanam melalui kaedah hidroponik lepas tu tk tanam dah...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom tanam lagi rose...sy suka kailan sebab tak renyah sgt mcm sawi manja sgt

      Delete
  5. wah..all look nice one. serangga free! best! i punya kailan always terbantut & full of leaf miners @_@

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st attempt tanam mmg bantut dan ada leaf miners..lepas tu try kaedah tanam dlm pasu..so far so good..:D

      Delete
  6. banyak betul stok sayur kat kebun nadia...macam2 jenis dok ada...saya baru semai sawi 5 bintang dgn garland...tiap ari dok belek...mcm lmbt je besar ni...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah lepas byk kali try n error..kali ni elok bercambah...tapi risau jugak ni..kut ada ulat n belalang duk usha semua tanaman yg tgh galak membesar ni...sawi 5 bintang...pun sy semai...:D

      Delete
  7. Saya nk juga tanam kailan..sbb mmg suka mkn kailan ikan masin.hehe

    ReplyDelete
  8. salam Nadia,
    wah subur benar sayur kailan tu..sehari dua dah boleh petik tu.Alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. uik sehari dua dah boleh tuai..lagi cepat heheh maybe jd baby kailan kan

      Delete
  9. Banyak Kailan tu..menjadila lauk nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy takut bz jer bila tiba time tuai..mula la tua kat dalam pasu..tak pun kesejukan dalam fridge

      Delete
  10. Salam Nadia,

    Tengok kailan ingat kailan ikan masin. Apalagi bila kailan tanam sendiri, tentu lagi sedap! Banyak d subur kailan Nadia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari-hari tgk kailan..memang tiap hari nampak perubahan compared to sawi & bayam...ni makin suka nak semai kailan :D

      Delete
  11. Nanti tiap-tiap minggu dapat makan kailan.Bolehlah plan nak masak apa tukar menu setiap minggu.
    Kailan ku apa khabar ntah dah lama ditinggalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kata kak puteri...dlm 2 3 hari lagi boleh tuai...tapi sy lebih suka tunggu besar lagi...
      erm kailan tukang kebun mesti dah pandai sangat jaga diri..mesti elok2 saja..balik cuti tuai saja...:D

      Delete