Mek Google

Loading...

Tuesday, April 2, 2013

Semaian 2013 - Part 1

Salam Ceria & Selamat Pagi...heheh bos MC..sukaaaanyaaa,

Suka disini mama nak update apa yang terkini mama semai di laman kebun mama setelah 3 bulan mama stop menyemai. Mama start menyemai mengikut keadaan tanah yang telah dibaik pulih. Yang pertama disemai adalah Bunga Matahari dan Bayam Malabar. Benihnya mama ambil dari pokok yang ditanam tahun lepas. Mama semai pada 19hb March...Bunga Matahari sudah bercambah pada 22hb March..alhamdulillah benihnya bernas...manakala Bayam Malabar pada 25hb....:D

Cambahan Sunflower Mixed & Capsicum berkongsi bekas

Senang pulak bercambah kali ni..:D

Yang kedua pula benih cili Capsicum...tak tahu jenis apa..tapi buah cili nya besar-besar....bercampur color kuning dan merah. Cili ni asal nya dibuat hiasan dalam hidangan lauk pegantin majlis pakcik Naufal. Mama semai pada 20hb March...pun dah bercambah pada 24hb

Wow weee junior li...jenuh lah nak mengalih nanti..

Pada 22hb March mama semai Bendi Kampung KBB, Kailan KBB, Ubi Kentang & Terung Panjang MAHA 2012. Alhamdulillah bendi & kailan dah bercambah 25hb. Terung biasa lambat sikit pada 29hb baru bercambah. Ubi kentang pula keluar cambahan daun 28hb...harap-harap menjadi lah ubi yer..:D

Cambahan Bendi Kampung

Cambahan Kailan

Cambahan Terung

Cambahan Ubi Kentang

Manakala pada 24hb March mama semai Bayam 3388. Atas nasihat Kak Puteri, mama tanam direct ke patch....takyah pindah-pindah nanti..:D Sudah bercambah pada 26hb March.

Halus betul cambahan Bayam 3388

25hb March mama tabur benih timun pada patch...tabur jelah harap-harap sesuai di patch itu. Selang 2 hari..suka! sudah bercambah.

Subur betul cambahan Timun!

Pada 26hb pula mama semai Tatsoi KBB dan Sawi Hong Kong (Tanamsendiri.com). Pada petang 27hb Tatsoi bercambah..sangat bernas!. Sawi pula pada 29hb bercambah.

Cambahan Tatsoi

Cambahan Sawi Hong Kong

Dan terakhirnya keratan batang Mulberry dari KBB disemai pada petang 26hb. Mama semai belakang umah dalam patch bersama pokok Roselle.


Nampak tak cambahan Ulam Raja pun merata-rata tumbuh...

Jadi kesemuanya 11 jenis benih dan 1 pokok untuk bulan March...lepas ni process pemindahan pulak...yang ni keje penat....mungkin memerlukan assistant heheheh....:D   

21 comments:

  1. humang aih!! meriah benor hehehe...musim hujan skang lagi cepatla bercambah kot hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. musim panas dh sekarang ni..siram pagi & petang mmg guna banyak air...cambahan yg kecik ni dispray jer..balik keje je..mesti semua lentok..lepas siram kembali segar

      Delete
  2. Banyaknya semaian.. mesti kebun luas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebun biasa je tak luas mnr..tu semai sikit je benih..cuma byk jenis...:D

      Delete
  3. tahniah nadia...meriah semaian kali nie..kalau awak buat continuous menyeai pun elok jgk..sebab apa nanti stok sayur awak pun akan berterusan...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah targetnya mcm tu...siap dah plot calendar berkebun..hehhe :p

      Delete
  4. huaaaa.. jelesssss.. nak menyemai gak lah...
    mmg berkobar2 nak menanam ni.. semangat tul.. sbb tengok kawan2 yg rajin menghijaukan bumi allah.. seronok dengan hasilnya nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom jom menyemai...tu dh ada anak teruna yg rajin bertanam..galakkan bagus tu..:D

      Delete
  5. Byknya nadia...sya pun dah nk mula menyemai benih balik ni....tambah bersemangat tgk nadia dah mula berkebun ni...:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga usaha kita ni berhasil..amin...:D

      Delete
  6. wow,meriahnye nadia....hehe. lepas ni busy mengalih dan menjarang lah pula kan. hehe......Berkobar2 pula saya nk menyemai tgk nadia menyemai. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alih & jarangkn tu yg mls sikit..lenguh nk mengalih...rasanya capsicum tu yg lenguh..yg lain sikit jer...jom kita berkebun lg

      Delete
    2. Sama la,part tabur tu tak yah suruh laju je tangan tu kan.hehe.....bila nk menjarang tu nk menangis rasa pinggang duduk bangun nk pindah pokok. :)

      Delete
  7. waah...mcm2 jenis sayur ni... bestnye ada kebun luas mcm tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. berharap menjadi la semuanya..sekarang musim panas sgt...banyak hutan dikemaman ni terbakar..itu hutan..inikan cambahan halus ni...

      Delete
  8. jeles lak liya.. menjadi2 lak semaian ni yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. benih banyak lagi ni...sy takut benih jd hampa..lagi rugi tak semai cepat2

      Delete
  9. Salam Nadia,

    wah banyaknya semaian! Menjadi pulak tu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah mak aji...semua bercambah..cuma nak maintain hidup besar sikit mencabar..cuaca panas ni..kesian ada aje yg lentok kekeringan..walaupun dh di tutup dgn jaring...siram 2 kali sehari...pastu ada pulak makhluk Allah sang burung suka patuk2 cambahan ni...huhu sabo saja lah

      Delete
  10. alhamdulillah bercambah semua benih - benih tu.. bayam malabar K Mar naik 2 je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. k.mar bayam malabar ni mmg susah nak hidup mula2..dulu 1st time tanam 10 biji..naik ada la 4 ke 5 jer..tapi tak serentak naik nyer...tanpa kita sedar..alih2 bercambah semua...bila dh besar elok..senang pulak membawa diri..kali kedua semai senang pulak bercambahnya...:D

      Delete