Mek Google

Loading...

Tuesday, April 16, 2013

Oh Untungnya..

Salam semua..:D

Apa yang untung yer...hmmm mama terasa diri ni untung sebab tiba-tiba mendapat si bunga telang!..tanpa diduga..sebelum ni dah pernah terdetik bunga telang ke ni....semasa membersihkan area pagar yang dinaiki pokok menjalar...dari rumah jiran belakang yang tidak berpenghuni...tapi belek-belek bunganya color tak biru sangat seperti yang dilihat dalam blog rakan berkebun semua.

Tapi nak dijadikan cerita...tok nek Naufal masih lagi berehat-rehat di Kemaman ni...dan mama sekali dua dalam seminggu akan ajak ke rumah...setiap kali ke rumah, tok nek akan meninjau laman kebun mama tu sambil bercakap-cakap dengan pokok..heheh...tiba-tiba tok nek kata..."esok kito buat nasi kerabu lah..bungo ado ni.."........uik uik betul lah bunga telang..hahha excited betul....tok nek kata.."yo lah nie...dah ado buah doh..bakpo tok tahu ko" huahuahua...mano lah kawe tahu...ingat buke..kang main amik guna..kejong kat meja makan...heheheh


Banyakkan benih hampir kering

Kudup bunga yang belum kembang

Baru terfikir nak place an order for Bunga Telang..cancel lah...cuma tak banyak daun & bunga macam orang lain punya..sebab mama sentiasa pi cantas-cantas...serabut..ingatkan pokok ntah apa-apa wat semak jer melilit di pagar...kesian engkau wahai Bunga Telang...

Ok mulai sekarang, mama istihar inilah Bunga Telang di kebun mama....untung lah kan..tak tanam pun..tiba-tiba ada....heheh....:D 

24 comments:

  1. salam nadia...tumbuh sendiri yer...mmg untunglah tu..hehehe. baik buat nasi kerabu cepat2 takpun sirap biru..sy nyer telang dah tak dipedulikan lagi...huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin kut tumbuh sendiri..benih dibawa burung kut..sebab br perasan jiran selang 2 buah umah ada pokok ni...dh lama pokok ni ada..cuma berbunga jarang2..sy jer tak tau nk nilai pokok nya..sementara nenek sy ada ni memang nak buat nasi kerabu biru heheh

      Delete
  2. Wah..bnga telang segera ni nadia...hehe..sya pnya x berbunga2 lg pun.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah rezeki nak ada pokok telang..kalau ikutkan pokok ni boleh dikongsi bersama 4 buah rumah heheh..yg ini pun berbunga tak lebat sgt..daun pun ala2 botak..

      Delete
  3. hehehe....terus di ishtihar sebahagian kebun.... Welcome to the family cik telang. hehe......

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah bab mengaku memang laju...kena berterima kasih pada burung2...kalau tak selalu duk merungut dgn burung...diorg ni suka patuk anak sawi, anak kailan & anak lada sy..abis tak berjaya hidup

      Delete
  4. nadia,kacangnya boleh dimakan tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk tak tahu lah..kacangnya nampak mcm kacang pea...sy amik yg kering2 je utk simpan benih..kut ada sesapa nak boleh la share

      Delete
    2. saya pernah gigit kacangnya,manis dan ok je rasanya.tp bila tanya mak , dia pon tak tahu

      Delete
    3. kena dapatkan pengesahan drpada yang pakar ni..kalau boleh mkn ok jugak..goreng kan..:D

      Delete
  5. betul2 untung,,, bukan saja bunga telang ni leh wat makan.. malah cantek lak tu... berseri2 bila berbunga.. :) kita panggil bunga itik.. sbb waktu kecil2 dulu, dok main bunga ni dlm air.. dia timbul atas permukaan mcm itik berenang.. :D :P masa kecik2 dulu lah.. hahahahaha zaman tok kadok.. wahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..nasib baik tahu awal..kalau tak duk mencantas je keje sy..tapi cepat naik balik...heheh itik biru...unik tu..:D

      Delete
  6. ni lah yg dikatakan rezeki dari arah yg tak disangka2...berkat doa dhuha tu nadia...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah berkat doa..doa rezeki lain...rezeki lain yg dapat
      apa apa pun kita kena bersyukur dan manfaatkan sebaik mungkin..:D

      Delete
  7. hehhehe...nasi kerabu otw la ni...semua dah ade dpn mata...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. in shaa allah..hari minggu la kut nak buat..sy tak reti sgt..harap boleh g cari bahan ajer

      Delete
  8. waa beruntung la ada pokok telang tumbuh sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe untung kn..lps ni da tk boleh sesuka hati cantas2 pokoknya..nk bg merimbun

      Delete
  9. Dalam gambar tu banyak buahnya dah masak tu. Boleh simpan biji benihnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah sy dah kutip..bijinya hitam...ada tu sy tak kopekkan pun..simpan skali dengan sarungnya...kalau sesiapa nak biji benih ni..boleh lah ajukan alamat kepada nadia@perwaja.com.my

      Delete
  10. biji telang ni tahan simpan bertahun lamanya.simpan elok2 buat pesaka hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah a'ah kan kak puteri..mana tahu 10 thn lagi..ramai dah anak muda tak knal bunga telang..banyak ni benih nya...pokok dh tua sgt kut..

      Delete
  11. buat cekodok udang pun blh letak bunga nih..sedapppp

    ReplyDelete