Mek Google

Loading...

Monday, January 21, 2013

Cubaan Debunga Petola

Salam Di Pagi Isnin,

Bulan lepas banyak bunga betina petola tak menjadi...mungkin sebab hujan yang kerap, jadi agen debunga tak datang..hibernate kut diorang ni...Jadi mama mencari-cari cara membuat debunga secara manual...baca di blog rakan-rakan...tak susah rupanya...:D

Maka tiba petang hari, bunga-bunga petola mekar..mama cuba pada dua putik petola yang ada buah petola.. Mama petik bunga jantan..dan terus tekap pada bunga betina...tekap seperti dalam gambar:

Bunga Betina - Putik Buah Petola

Bunga Jantan

Tekap kedua-dua nya selama beberapa minit.

Selepas seminggu ini hasilnya:

Minggu depan inshaallah boleh makan petola lagi..:D

Sekarang ada 3-4 biji sedang membesar dengan kaedah ni...ada lagi putik bunga betina muncul...rasanya kena buat kaedah yang sama memandangkan minggu ini hujan sepanjang hari.

12 comments:

  1. seriously .. liya mmg tk pandai bab2 petola nie.. ni baru tau ada jantan betina dia yerk... selama ni tau makan je.. tu pun beli kat market je petola tu hehe.. thanks ye mamanaufal, at least baca entry ni tau le pasal berkebun nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula2 dulu pun sama..mmg sy pun tak tahu..baca-baca dalam blog rakan2 bertanam baru tahu...sekarang dah tak beli petola pasar..tunggu yg tanam sendiri aja..:D

      Delete
  2. wah..teknik yg berhasil tuh nadia..boleh praktis selalu...sy skrang nie malas lak nak buat keje pendebungaan sbb kena turun awal sblm bunga kuncup..cuma serah pd nature shj...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni hujan sy buatlah..sbb nanti sayang putik tak menjadi buah..byk putik betina keluar..selepas sy taruk baja kimia utk berbuah..alhamdulillah dgn cara ni...menjadi buahnya..:D

      Delete
  3. As salam Nadia,
    Ejen pendebungaan dlm kebun kecil saya jenis rajin. Diorg tak kira panas atau hujan, tetap berterbangan demi setitis madu dan sesuap nektar. Buah petola antara sayuran yg plg berjaya selepas bendi dan kacang pjg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah agen en adry rajin...ini tak tahu la malas ke terkandas..kalau tak buat mcm ni..putik keluar dah banyak..tp yg berhasil 1 atau 2 saja..jenuh tunggu...ha agen perosak kt kebun sy ni CHAMPION...

      Delete
  4. Huhu..nadia punya petola sudah menjadi...thniah...sya punya petola dah abes kering pasai kat sini tak hujan..tngok2 ja dah kering.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala sayang nyer..rasa nyer lagi 2 bulan mesti pokok ni kering jugak..sbb daun yer tak sehat dah..kuning2 dan byk lubang2

      Delete
  5. wahh.. alhamdullillah nadia... seronok bila hasilnya menjadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah seronok bila berhasil..penat pun takpa..

      Delete
  6. Replies
    1. ilmu ni pun dr rakan blog tanamsendiri, oursimplegarden & dedaun alam...sy tekap tenyeh cepat2 x sangka jd

      Delete