Mek Google

Loading...

Tuesday, January 15, 2013

Baja Cacing

Assalamualaikum semua yang melihat blog mama,

Cuba tengok ni...adakah dengan situasi ini cacing sedang mengeluarkan baja? Kalau betul..boleh la mama kutip-kutip bubuh dalam pasu tanaman...jimat belanja beli baja cacing hehhehe..:D

 Tanah dipermukaan berbintil halus

Adakah ini tinja cacing seperti yang dibulatkan?


Betul tak ini tinja cacing..??

Betul ak..ini gemok sikit..mungkin cacing gemok kut..

14 comments:

  1. Macam taik cacing tuh..tanah yg berekut2...mmg elok buat baja yer nadia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy dh beli baja cacing..tapi mcm fikir napa lah g beli baja cacing sedangkan cacing dah ada dlm tanah..heeeee

      Delete
  2. penah tgk tinja cacing sebelum ni tapi tak to kata yg tu la tinja cacing

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy tgk baca kat blog en iskandar...jd cari lah kat kebun sendiri..tapi ada jugak yg salah..sarang semut rupanya yg first tu

      Delete
  3. As salam Nadia,
    Gmbr yg plg atas tu sarang semut gatal kot. Dua foto yg bwh tu kompom tinja cacing. Tak perlu gunakan tinja tu utk baja, biarkan cacing hidup dlm tnh sbb mereka tlg gemburkan bhgn dlm tnh. Tnh yg ada cacaing biasanya jenis subur dn mempunyai nutrien. Kalau musim kemarau, cacing akan kurangkan kerja menggembur tnh krn suhu tnh yg akan meningkat. Ia blh membunuh cacing itu sendiri. Jadi, mereka akan tinggal lbh jauh di dalam tnh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih en adry info-info diatas...hhaha sarang semut rupanya ptt la lain....tanah dikebun sy ada setempat elok..ada setempat mmg tak boleh harap..kalau gemburkan tanah ada la jumpa cacing..tapi jarang lah jumpa yg gemok..bnyk nyer halus2

      Delete
  4. Salam dear..
    pic no 3 tu kompom cacing gemuk.. hehe.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. penah jumpa cacing gemok besar..geli jugak tgk

      Delete
  5. Menunjukkan tanah yang subur ada cacing.

    ReplyDelete
  6. Lps ni kalau jumpa cacing kene letak semula dalam tanah...bukan ke dalam longkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul-betul..takle geli-geli ngan cacing

      Delete
  7. bestnye ada sahabat yang boleh bantu gembur dan suburkan tanah. :) lepas ni makin sihat2 pokok nadia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..tapi tanaman sy tak gemok..cacing ada la yang gemok2

      Delete