Mek Google

Loading...

Monday, December 3, 2012

Petola sudah berbuah

Dua minggu yang lepas pokok petola mama berbunga...kini ianya berbuah...mula-mula mama nampak satu sahaja..sehingga pagi ini..kelihatan makin banyak tapi halus sahaja...tak sabar nak tengok petola jadi besar.

Tapi buahnya agak kekuningan...adakah terlebih baja...mama membaja seminggu sekali dengan sukatan sesudu kecil..mama guna tinja kambing atau ayam....kawasan ni menerima cahaya dalam pukul 10 pagi sampai 4 petang....lebih panaskah?  

Harap-harap menjadi lah semuanya

5 comments:

  1. kadang menguning tuh saya rasa sebab kepanasan, kalau kat sinilah..sebab sy tak letak baja pun petola saya..bila dah kuning tuh lama2 pembesaran pun blh jd terencat..heheh

    ReplyDelete
  2. As salam Nadia,
    Singgah tgk buah petola segi yg Nadia tanam ni. Rasanya putik buah tu ok je. Putik petola segi mmg kekuningan dan ia berubah warna bila buah petola makin membesar dn pjg.

    ReplyDelete
  3. kumpul-kumpul maklumat yg ummu & en adry bg..rasa nya kena kurangkan membaja..baja kambing..darisegi panas..sekarang dah tak panas..asyik hujan ja..takpe tunggu lagi 2 minggu..kalau duk kecik ja..sah terencat!

    ReplyDelete
  4. Wah..petola nadia dan berbuah..huhu..sya punya blum..kecik ja pun pokok dia..rasanya terbantut kut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu..nanti berbuah sangat banyak..cuma nak maintain berbuah dengan jayanya sampai besar wallahualam...takut bantut..ni nak buat keadah "wat tak tahu"..terlebih belek tak jadi jugak

      Delete