Mek Google

Loading...

Monday, May 5, 2014

Serupa Tapi Tak Sama





Yuhuuu nampak tak...mama yang kurang arif bab jenis-jenis bunga ni..sekali tengok macam sama je..Ini bunga Hydrangea kan...melonjak gembira bila tengok penuh saja dalam pasu..ingat nak minta sikit dari mak...sekali mak cakap...mak rasa yang daun lebih hijau tu pokok lain kut...erkk

Jadi mama pun membelek lah si pokok ni


Daun nampak sama!


Eh bunganya...hmmm lain kan?


Ok bila diselak asalnya..iaitu batang dan akarnya nampak sama jugak...hmmm tapi yang daun lebih hijau tu datang nya dari batang yang lain dengan daun yg kekuningan...jadi macam mana yer...? Memang betul pokok nya lain kan..?

14 comments:

  1. Mmg lain nadia, kat keliling umah eila mmg byk pokok yg batang ijau bunga meninggi mcm misai kucing tu,cepat sgt biak dr biji benih yg ditiup angin..bila dipetik, ade bau yg terbit :) -eila

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini eila..suhaila dr sepang ke?..ha tak cuba plk bau daun nya...kalau mcm ni nak buang lah..nanti bersaing pulak dgn hydrangea tu

      Delete
    2. A'ah, byk nick. Biase bahasakan diri eila,mentua dgn ipar panggil su..tu yang kekadang sendiri lupe, owang ni panggil su ke eila.hahah-suhaila sepang :)

      Delete
  2. haah la nmpk mcm sama je tp tp pokok lain ye.

    Salam singgah & Salam perkenalan =)

    ReplyDelete
  3. Yang hijau tu macam pokok ati2 pun...

    ReplyDelete
  4. mungkin agaknya dari species yg sama kot nadia tapi pokok tuh bukan yg samalah gamaknya..pepandai jerr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah...kena buang yang menghijau tu nanti confirm ganggu hydrangea

      Delete
  5. sekali pandang nmpak serupa.. bila berbunga lain-lain...22 cantik wangi tak?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. Nnti sya wat cupcake bunga ni ya.hehe

    ReplyDelete
  8. pokok bangun2, ubat batuk, asma dan sakit kepala
    Taksonomi :
    Kingdom: Plantae
    Filum: Magnoliophyta
    Kelas: Magnoliopsida
    Ordo: Lamiales
    Famili: Lamiaceae
    Genus: Plectranthus
    Spesies: Plectranthus amboinensis

    ReplyDelete