Mek Google

Loading...

Tuesday, May 27, 2014

Sawi Yang Tak Menang



Sawi Menang yang tak menang...sebab nya...1. Daun tak lebar...2. Daun dah terkena jangkitan (nampak tak garisan tu)....3. Batang halus je...4. Dari berpuluh yang disemai...hanya ini yang berjaya hidup...5. Satu pasu...satu pokok...jika kongsi..semua tak hidup...

Ada yang tahu cara atasi...meh kongsi-kongsi maklumat di sini

P/S: sawi ni berumur hampir 2 bulan...

9 comments:

  1. Assalam Nadia,

    Ok la kurang2 nadia,kurang2 dia tumbuh sihat...saya ni tanam x hidup2. huhu...langsung tak menang. :)

    ReplyDelete
  2. Salam Nadia,

    Kan?? Kenapa eh? I punya lagi lah, masa benih tu dah mati. Mula mula elok je tumbuh dah masuk dua minggu batang dia tu patah lah pastu kering terus. Haih.. Sedih.

    ReplyDelete
  3. Pengaruh tanah dan baja juga agaknya tak nadia.
    Kakak tak tanam jadi tak tahu.
    Tapi kalau kumpul semua tu dah banyak juga

    ReplyDelete
  4. Berjaya tumbuh dan hidup ok jgk. Sy punya semaian dimkn blalang

    ReplyDelete
  5. Mungkin faktor tanah & ruang pun memainkan peranan jugak tuh nadia..tp oklah boleh buat makan sayur campur..:)

    ReplyDelete
  6. Mungkin tak dapat cukup cahaya..tak apa cuba lagi..

    ReplyDelete
  7. sawi kami pun tak menang jgk la nadia....semuanya cekedin...pas tu dah mcm tak semangat nak tanam dah...tak tau pasal apa la...

    ReplyDelete
  8. sy nak cuba sawi, benih dr kebunbahagia pula...dah naik elok anak nya..cuti minggu ni nak alih dalam pasu...tgh fikir tempat sesuai..yg cahaya matahari ada tapi tak terlampau panas...masalah takde pokok besar ni...matahari terlampau direct....bab tanah sy tak paham...dah di beli tanah terbaik di kemaman ni untuk bercucuk tanam...tp sama jugak...baja pun sama..yg heran nya aunty chinese jiran berdekatan...tanam sayur apa pun semua segar molat2 subur...walaupun tanah hanya 3 kaki persegi...tanam rapat2

    ReplyDelete
  9. Cahaya tak cukup memang jadi tinggi kurus.

    ReplyDelete