Mek Google

Loading...

Tuesday, November 26, 2013

Penstrukturan Semula Part 1

Salam..selamat pagi,

Selasa sudah....tapi cerita hari Ahad 24hb November....ada delay pulak....:p selepas breakfast bread toast bersama Nutella kami memulakan kegiatan penstrukturan semula halaman umah...:D

Bread Toast Bersama Nutella..sedap juga makan macam ni 

Suasana pagi ahad yang nyaman....redup-redup nak hujan...suka!

Pagi tu, sebenarnya agenda utama adalah mesin rumput...sambil-sambil ayah Naufal mesin rumput..mama amik peluang lah jadi mandur..arah apa yang patut kan...hihihi


Pertama, pokok limau purut...mama mintak ayah Naufal cabut perlahan-lahan...dan tanam semula dalam pasu...tapi mama rasa kena beli pasu yang dalam dan besar lagi...pokok ni dari beli sampai sekarang macam tu je size nya...tak membesar sebab tanah tak sesuai kut nya..keras berbatu....daun tetap gigih muncul..tapi ulat hijau yang gemok tu pulak suka sangat jadikan menu harian mereka.


Kedua, ini antara pokok bunga lily yang mama ada...mama alih kan pada pasu yang kosong...terlampau penuh dalam pasu asalnya...

Tu ada jugak rose jepun...adoi rose jepun yang senang tumbuh pun tak sihat jer tengok...apa la nasib!

Elok lagi kan keadaan anak pokok lily ni macam ni...mama tengok dalam pasu asal ni banyak anak siput...

Manakala yang ini untuk rakan office..dah lama niat nak bagi..tapi tak terbagi-bagi...:D


Ketiga, daun pandan yang jiran nenek Naufal buang..mama mintak maid ambil untuk ditanam kat umah ni....selepas beberapa minggu terperuk dalam baldi...akhirnya berjaya berada dalam pasu ni...dulu mama pernah tanam pokok pandan direct pada tanah...tapi dah arwah...hahah pokok pandan pun boleh arwah dengan tanah umah mama ni...apa la nasib...

Ini tukang sapu tak bergaji...mesti nak jugak ambil bahagian

Okey kena stop dulu..masa terhad...ada lagi cerita membaik pulih laman kita tangguh kan dulu di sini...esok-esok sambung lagi....:D

13 comments:

  1. Mama/papa gigih membersih dan menggubah halaman, mana baoleh Naufal tak ikut kan sayang. Tengoklah... pandai tak pandai Naufal membantu membersihkan rumput yg dah kena mesin:)

    naufal dah cerdiklah nadia... mesti nak ikut sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer kak..apa Kita pegang dia nak pegang...cuma Mesin sbb bunyi kuat..dia takut dengan bunyi kuat..kalau kena jerkah memang nampak sangat Kecik hati hihihihi

      Delete
  2. Assalam Nadia,

    sempat lagi ek nk buat penstrukturan kala menunggu hari ni. Nasib baik abang naufal ada,kuat bekerja pulak tu sampai rumput pun di sapunye.....keke. Tgk pandan subur tu,saya sampai la ni masih tidak bertuah dengan pokok pandan. asal tanam mati. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi menunggu hari ni lagi mengada buat Rajin ...:p
      Sama la pandan tak jadi2 lg ni...ni mintak maid tolong..mana tau air tangan dia jadi

      Delete
  3. assalammualaikum Nadia.
    Banyak tanam mangga, tak lama lagi akan merimbunlah pokok tu dan hasilnya.Gambar akhir tu, bagus sekali ada ciri ciri minat berkebun macam emaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 mcm tu la kak puteri...menjadi sampai berbuah :D

      Delete
  4. salam nadia...berbakat abg naufal, ringan keja perstrukturan laman mama n papa dia...hehehe...org nk dpt adik la kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat ringan Ana...ringan mulut mama ni memanggil..melarang..jgn main itu ini...riuh sekali anak beranak..mcm buat kerja kenduri

      Delete
  5. Nadia punya limau purut besar jgk drp yg sy nyer..macam lambat sangat kan nak membesarnya..
    abg naufal nampak sangat berbakat tuh nak jd tukang kebun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah heran...tak besar2... Tgk org tanam senang je besar..

      Delete
  6. assalammualaikum.. wah banyak nyer menanam... by the way...salam ukhwah fillah.. saya follow anda juga

    ReplyDelete
  7. Rajinnya satu family turun padang pagi pagi....kalu okje huh...mimpi ke bintang le gamaknya

    ReplyDelete