Mek Google

Loading...

Monday, November 11, 2013

Nasi Kabsah

Selamat pagi...:D

Ini cubaan mama membuat nasi kabsah masa bercuti tempoh hari....kebetulan Atuk Naufal berpuasa sempena awal muharram ..jadi saja lah buat menu kegemaran...:D

Tapi mama guna rempah instant sajo..hiihhi aci lah kan...senang dan cepat proses memasak nya...rempah ni Nenek Naufal beli semasa ekspo makanan di Kelantan...Jom tengok cara nya..



Ini rupa kotak rempah instant untuk Nasi Kabsah...kat dalam kotak ni ada beras, rempah kabsah dan rempah kasar seperti kayu manis, pelaga, cengkih, dan lumi. Pada belakang kotak tu ada arahan cara memasak...selepas rendam berasnya mama sediakan bahan tumisan untuk sup nya. 


Perasan tak biji hitam besar tu..itulah lumi...mama campurkan tomato buah..sebab tomato puree tak cukup...nak buat Nasi Kabsah ni...10 biji buah tomato size sederhana abis mama gunakan...dah siap supnya..mama biarkan sejuk dulu...kemudian mama beralih pula sediakan perapan ayam.


Arahan pada kotak gunakan minyak...mama guna minyak zaitun...perap selama 30 minit...kemudian dibakar dalam oven 50 minit dengan suhu 180 darjah celsius. Guna api atas bawah jadi tak perlu balik-balikkan...



Ini pula sos Harrah...mama punya tanpa daun ketumbar...tak ada kat umah..malas pulak nak keluar beli. Dalam sos ni selain dari bahan-bahan yang dicadangkan dalam resipi nya...mama ada tambah bawang besar holland...dan sedikit gula...supaya ada rasa manis-manis masam.


Ini salad Arab...mama gantikan dengan daun sup..tomato,timun batang, bawang besar, cili besar dan perahan lemon, sedikit garam dan gula. Lada hitam mama tak letak...sebab macam rasa tak best jer...:p


Ini hasil nya sepinggan untuk mama makan...nasi tu sangat lembut...Naufal tak makan pun ayam tu...nak nasi sahaja...rasa nasi nya masam-masam sikit...pengaruh tomato kan...okey selamat mencuba...Assalamualaikum....:D

21 comments:

  1. Nampak sedap tu Nadia.....pg2 belom breakfast tgk ni terus berkeroncong, heavy metal semua ada dlm perot ni hehehe ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. paham perasaan tu..sy pun kalau ada blogger letak gambar makanan mesti tengok lama2..puas dah tgk..ok dah kenyang!...:p (saiko diri nama nya ni)

      Delete
  2. Sedapnya ayam khabsah tuh..hmm sy belum pernah mkn lagi tp tgk nadia hidangkan nie mmg menggoda btul...inshaallah kalau rajin nanti nak cuba jgk..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayam tu rasanya mcm ayam panggang rempah2 sikit...lebih kurang tandoori lah...nasi tu yang enak sebenarnya...kalau takde ayam pun rasanya boleh je mkn nasi je..:D

      Delete
  3. salam nadia...ni petama kali dgr n tgk nasi kabsah....mengancam betui nmpaknya ni...pasni kena pi cari rempah kabsah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kat KL..di shah alam ada kedai yang jual barangan dari arab..kedai mahnaz...selalu jugak gi sana mencari bahan2 rempah utk buat menu arab

      Delete
  4. xpernah tgk lumi tu...mmg ade jual ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sebiji dia jer sy tak pasti..tak pernah tgk sebelum ni...tanya mak sy pun dia tak tahu...ni pun memang ada dlm pakej kotak tu...ikutkan bahan2 yang tertulis kat kotak tu..biji yang besar tu je kami tak kenal..jadi sy agak itulah lumi..:p

      Delete
  5. Menu org arab.. sedap ni.. penah cube..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sy pun suka dengan menu org arab...tp kalau selalu sgt masak menu arab boleh naik muak jugak

      Delete
  6. Assalam nadia,

    Tabik dengan nadia,saya tak da keberanian nk buat sbb rasa mcm renyah nk buat nasi arab ni tapi suka makan....keke. Di harap saya pun akan ada kerajinan nk buat nasi arab. sedap akan tetapi kemalasan tu paling tak tahan. hehe... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu qis..kalau takde bahan instant mcm ni sy pun tak berani...sebab jenis2 rempah biji tu pun sy tak hafal betul2 lagi...hihih ikut arahan kotak semata2 ni..alhamdulillah jadi..sekeluarga suka makan

      Delete
  7. sedapnya, meleh air lir tengok, terus lapo...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala tadi rose buat sy meleleh air liur gak dengan jeruk kuini...haih tengah tulis komen ni pun boleh kecur liur teringat2

      Delete
  8. Iku resepi kat kotak pun dah menjadi. Nampak memang sedap sebab itulah Naufal makan nasi pun dah sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasi lembut pastu dah ada rasa lemak2..masam manis masin sebati...alhamdulillah rempah dan resipi yang diberi memang betul...

      Delete
  9. Rajinnya nadia memasak..byk pula tu..klu sya memasak ni..mau 4,5 jam kt dapur..salad arab tu mmg x terthn tgk...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde lah 4 5 jam yana..kompen sejam setengah je pun plg lama...betul x tipu..:D

      Delete
  10. Salam Nadia,

    Wah, mak yung ni dalam dok sarat rajin lagi buat nasi Arab! Dalam kotak siap ada beras ya! Kalau yang Mak Aji iasa dok beli rempah nasi beriyani Pakistan tu, ada rempahnya sahaja untuk lauk dan nasinya dan berasnya asing. Apapun, nampak sedapnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. benda nya mudah sesgt mak aji...lagi pun dapur tak besar mana..sy lagi selesa buat sorang..kang nanti berlaga perut..hihihih
      dalam kotak memang dah ada beras, rempah-rempah...:D

      Delete
  11. Menang senangkan sekarang ni NR kalau rajin nemasak
    Perencah instant semua ada....beli je gerenti sodap!

    ReplyDelete