Mek Google

Loading...

Thursday, November 28, 2013

Keinginan: Kuih Muih

Salam,

Kali ni tak tahu kenapa..teringin nak makan kuih muih manis-manis...tapi tak tahu nak makan apa...tetiba ada member office whatsapp gambar kuih Puli...(sesiapa di sini pernah makan puli..tahu kewujudan puli)...hihihi mama tak pernah tahu kewujudan puli..walaupun dah 18 tahun menetap di bumi Terengganu...apakah? ignorance ke apa...entah lah...:p

Jadi masa bercuti-cuti di rumah 4 hari lepas...mencari la mama akan kuih Puli ni...dari maklumat member office mama ke Pasar Binjai...pasar ni bermula dalam pukul 3 petang...di mana sebahagian kawasan untuk penjual kuih muih dan sebahagian pula untuk penjual lauk-lauk basah dan sayuran.

Pada petang Sabtu lepas, mama ke sana agak lewat...pukul 5.30...cari-cari tak jumpa...mungkin dah habis...tak putus asa...esok petang nya pada hari Ahad...mama ke sana lagi...pukul 3.30...hehhe wah alhamdulillah ada!!...sebab tak pernah makan..dan ayah Naufal tidak la gemar sangat..jadi mama beli la sebungkus untuk rasa..lepas kan rasa teringin...:D

Antara juadah petang yang berjaya dibeli 

Kuih Puli...bahan utamanya adalah ubi kayu digaul dengan nyior..dicicah dengan kuah gula melaka

Tepung pelita dan sekaya labu...sekaya labu sangat sedap!

Satar...ini kalau datang ke Kemaman memang tak sah kalau tak makan...:D

Keropok Lekor...perasan tak rupanya..macam keropok lekor sagu kan...sebenarnya banyak ikan tu...rupanya jadi macam tu sebab tak rebus...dari adunan terus digoreng...lebih ranggup!

Gitu lah kisahnya teringin akan kuih satu jenis je pada mulanya...tapi bila dah pandang yang lain...semua nak beli...hihihi tapi Alhamdulillah kan..dapat lepas hajat nak makan...:D

15 comments:

  1. klasik betul la tgk sekaya labu...mmg special la.....tk penah tgk, apa lagi nk rasa ....nnti pi trengganu nak cari la kuih2 ni...semuanye menggiurkan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekaya labu ni kuih wajib beli klu sy ke pasar ni..sekaya kn dh manis..labu Sira tu ngam2 je manis..tu yg jd best

      Delete
  2. tudiaaa.. sekali permintaan ibu menngandung kan... hehehe... suka hati lah labu...
    yg sekaya labu tu tengok pun dah tau sedapnya.. tak penah nampak lak jual kat sini sekaya labu tu.. nak makan kena wat sendiri je nampak gayanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba google nani...sy kt umah ni x ramai peminat kuih manis...jd beli je la sebiji dua

      Delete
  3. Kuih puli tu nadia kalau kakak panggil lopes. Kakak suka kuih ni.
    Kalau dapat makan sesekali memang sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak..klu ikutkn mak sy pun panggil lopes..tp kwn2 kt sini ckp lopes Dan puli lain2...Dan kt pasar pun ada jual lopes

      Delete
  4. memang sedap...lg sedap bila pakai ubi kuning...tp kami panggil 'Poli ubi'
    sama cam ct masa pegnent...kalu org lain idam makan asam2...ct plak semua benda manis...time paling sonok adlh bulan puasa di KB...akok kedut...santapan tiap2 hari...stakat 3-4 hinggit tu skali hadap je...kalu suh makan skrg...huhuhu xlalu nak telan manisssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ubi kuning tu..ubi keledek ke? Betul Akok kedut mmg marvelous!

      Delete
  5. rindunye nk makan kuih muih tradisional ni. Keropok lekor tu nadia beli mana? so far kalo di kerteh kami beli dekat bandar dungun. keropok sura. Satar tu mcm sedap je,pernah makan dulu satar yang letak cili padi...mmg sedap,sbb rasa ikan campur pedas2. Sekaya labu tak pernah makan lagi tp nampak mcm sedap la....yum2. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli kt pasar Binjai ni jugak...biasa pasar2 mlm kt sini pun ada jual...kopok ni sedap mkn time panas2...klu tak keras....satar pulk mmg best klu yg ada cili padi...yg sy beli ni pun pedas...tk sesuai utk ank2 ihih

      Delete
  6. Wahh..rindu la ngan mknan tengganu.. kopok lekor uli trus goreng n sata tu mmg pilihan kalo travel ke sane dl. S

    ReplyDelete
  7. Tepung pelita tu mmg kegemaran..kuih puli x pnh dgr dan tgk.hehe..satar tu plak..sya alah mkn..mesti gatal2 abes.hehe

    ReplyDelete
  8. sedaapnya,,saya memang suka kuih ni,,tapi tak tau pula nama dia puli,,kalau poli ubi yang diparut dan dibungkus dengan daun pisang kan..nama nak sama.

    ReplyDelete
  9. Satar ngan leko tu mmg faveret okje....dapnya NR....rasa mcm nk gi Ganu sekarang jugak......
    Mcm lopez yek Puli tu

    ReplyDelete
  10. Salam Nadia,

    Mak Aji pun lama sangat tak makan kuih puli/poli ubi kayu tu. Kat sini mana nak ada, kat kampung aja adalah! Hai sedapnya petang2 dok layan kuih tradisional tu!

    ReplyDelete