Mek Google

Loading...

Sunday, November 10, 2013

Mahkota Dewa

Assalamualaikum

Lagi sesi menunjuk pokok yang ada di rumah nenek Naufal...sebelum ni mama memang pernah tengok buah mahkota dewa dalam alam maya ni...rakan-rakan blogger pun ada yang buat entry pasal mahkota dewa kan?
Petang semalam semasa mama tengah bergayut dengan adik mama..sembang punya sembang..mata mama ter focus pada sesuatu yang pelik..siput kah pada pokok tu..tapi sebab syok duk sembang ni..tak peduli kan sangat apa yang berada di pokok ni...

Dah abis sembang...sedang melayan Naufal..tiba-tiba terpandang lagi benda ni..terus mulut ni bertanya apa benda ni...pada nenek Naufal

Owhhh ni buah Mahkota Dewa...kan tu pokok Mahkota Dewa

Punya lah banyak kali tengok kat intenet..boleh pulak bila berada di depan mata tak kenal...pokok nya kecik saja...nenek Naufal bercadang nak tukar pada pasu yang lebih besar supaya pokoknya dapat membesar dengan baik...kalau tak nampak lemas jer..kesian kan



Bunga Daisy 2 jenis ni baru kembang..colornya seakan-akan...merah..yang atas merah pudar sikit...yang bawah merah terang...musim-musim hujan ni rajin betul diorg ni berbunga...nenek Naufal tengah berkira-kira nak beli Daisy lagi tu...suka sangat Daisy rancak berbunga...:D 

19 comments:

  1. Kalau tak baca entri dengan details saya ingat buah anggur tadi :) cantiknya bunga daisy nenek naufal

    ReplyDelete
    Replies
    1. at least awin nampak tumbuhan jugak..sy kali pertama pandang fikir siput..mata oh mata

      Delete
  2. Assalammualaikum Nadia,
    mahkota dewa buahnya cantik macam epalkan..tapi hati hati kata orang berracun, perlu diperoses utk.buat ubat oleh mereka yg.mahir.daisy merah tu cantik dan bergaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam kak...kalau mcm tu kena hati-hati ni...buat nya anak sy terpetik dan gigit kan...bahaya jugak ni..mak sy memang suka color merah...color seakan-akan je semua bunga yang ada

      Delete
    2. nak kongsi pengalaman buah mahkota dewa. Saya pernah nampak pokok ni dijual dengan harga sekitar rm70, dan sangat diaggung kan. Bila balik kampung ada saudara tanam dan sedang berbuah lebat, tanpa ilmu, saya petik, lalu gigit dan kunyah, rasanya pahit dan kelat, mujur tak telan..selang 20 minit, lidah rasa kebas, bila periksa sendiri tengok kat cermin, lidah yg.kebas tu nampak berubah warna jadi pucat dan 'papillae' lidah menjadi kembang. Saya tinggalkan rumah saudara dan pokok mahkota dewanya dengan penuh rasa cemas. Sampai rumah dalam perjalanan dalam 2 jam, saya sapu madu kat kawasan kebas tu dan minum jus kurma campur madu dan susu.dalam 6 jam semuanya dah ok.
      Cari kat google, mahkota dewa adalah obat, tapi kena proses dulu, oleh mereka yg.mahir..
      Berhati2 dgn.tanaman herba kalau tak pasti cara penggunaannya..k.Assalammualaikum.

      Delete
    3. thanks kak puteri kongsi pengalaman diri ni...risau pulak kalu budak2 kan...sebab buah tu menarik perhatian..rendah pulak...

      Delete
  3. Sya pun sllu tgk gmbr je..bleh tnm dlm psu rupnya..bnga daisy tu cntik kmbngnya..slmt hujung minggu nadia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh kat sini ahad kerja la yana...hari ni pun cuaca redup2 sejuk..memang sesuai sangat kalau dapat berhujung minggu...

      Delete
  4. tgk buah mahkota tuh rs cam nak makan jer menariknya...tp org ta mkn yer?
    dl tanam daisy jgk tp tsk berbunger-bunger pong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lupa pulak nak pegang buah nya keras ke lembut...yang daisy tu mak sy beli pokok dah besar...mungkin sesuai cuaca sekarang ni...bunga silih ganti keluar...before ni tak berbunga sangat pun..daun je banyak

      Delete
  5. dulu akak ke Chukai dengan arwah MIL dapatla daisy warna peach diberi sepupu yg duduk situ.. subur juga tanam kat kl... yg merah tu akak pun suka belum buat koleksi lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti ada beranak pinak ni..sy memang berniat nak cungkil...letak banyak2 pasu...boleh giveaway..share2 mana yang patut...:D

      Delete
  6. sesuai dgn namanya mahkota...cantik buahnya...hehehe...apa rasa buah ni nadia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi tak merasa sentuh pun tak ana...tak tahu lah..cuma excited amik gamba jer...kak puteri bagi tau mahkota dewa ni tak boleh sebarangan..sebab ianya beracun

      Delete
  7. assalamualaikum nadia.. sihat?
    singgah sini.. tengok mak buyong..
    mahkota dewa.. nama sedap.. bukan main lagikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam nani...sehat mcm ni lah mak buyong ni...berat nak bawak diri..tu jer masalah nya hihih
      4 hari dah tak bersiaran..bz betul nani...:D
      mahkota dewa orang kata wat kopi sedap..tapi tak tau lah..tak pernah rasa

      Delete
  8. Salam Nadia,

    Musim mahkota dewalah agaknya, Mak Aji punya pun dok galak berbuah, dah nak hampir matang dah. Ingat nak ricih dan jemur tapi takutlah pulak bila baca komen Puteri! Comey dan suburnya daisy tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak aji acu google2 cara proses buah mahkota dewa ni...kut ada cara nya...kalau takde alamat nya hiasan saja lah...:D

      Delete
  9. Okje pun baru kenal jugak NR dengan pokok mahkota dewa tu....mcm buah anggur je...

    ReplyDelete