Mek Google

Loading...

Friday, October 11, 2013

Pokok-pokok Mangga

Assalamualaikum...

Beberapa minggu lepas..rakan blogger (Mak Aji) ada menceritakan perkembangan pokok mangga nya...selepas tanam 2 tahun lebih...dengan usaha pemangkasan, pembajaan & kondisi tanah yang elok pokoknya telah berbuah...ini membuatkan mama bersemangat untuk memastikan penyelenggaraan terhadap pokok-pokok mangga mama dilakukan dengan teratur..mana tau kan rezeki berbuah awal nanti...:D

Walaupun kekangan utama adalah kondisi tanah yang keras berbatu..tapi tak salah kan kita mencuba...usia pokok-pokok mangga mama sekarang setahun 3 bulan...lebih kurang lah...hihih lagi setahun..apa jadi lah agak nya...sekarang dah setinggi mama lebih kurang...5 kaki lebih..dah mintak Ayah Naufal pangkas sikit...cuma satu pokok mangga ni...orang sini panggil pokok pauh ringan..buah kecik-kecik tu..biasanya sesuai buat jeruk atau racik dalam sambal....mama belum decide kat mana nak tanam..memikirkan pokoknya akan membesar...takut penuh kawasan umah ni...  

Mangga/Pauh Ringan yang masih berada dalam polibeg...

Mangga Apple...pelik bercabang-cabang macam tu..nak pangkas pun jadi confuse


Ini namanya pokok mangga Ana tak silap mama..

Ketiga-tiga pokok ni mempunyai ketinggian yang sekata....tapi batang pokok keding...dah lama tak dibaja....baja dah abis...nanti lah dibeli baja nya....:D

Ada satu lagi pokok mangga jenis Giant..memang besar buahnya....pokoknya mama dapat percuma dari tukang jual....mama tanam di rumah sewa mama...sayang dah mati...penyewa tak sempat nak jaga...nampaknya nanti mama kena cuba semai sendiri dari biji buah mangga Giant...:D

4 comments:

  1. salam nadia, blh tahan byk pokok pauh kat laman tu...kalau semua bebuah tk abih nak mkn ni...hehehe hrp cpt bebuah...pauh ringan tu sedap buat jeruk kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah aritu tamak membeli sebab expo tanaman..agak murah la sepokok..balik pening nak tanam..tak fikir pokok mangga ni akan membesar..kena tanam jarak-jarak

      Delete
  2. Salam Nadia,

    Kecur air liur bila disebut pauh ringan tu! Org luar Kelate sebut mangga telur. Mak Aji pernah tanam di rumah lama dulu, keluar buahnya tak putus2. Kalau tak ambik putiknya buat colek, ke, buat boh dalam kari ikan ke, atau buat jeruk, makan bila masak ranum pun sedap, cukup manis! Sama-samalah kita usaha ya, insya-Allah berjaya!

    ReplyDelete
  3. huwaaa best nyer lauk pauk cadangan mak aji..nasib baik pauh ringan ni musim sekarang ni...:D

    ReplyDelete