Mek Google

Loading...

Tuesday, October 1, 2013

Keinginan: Ayam Kicap Dynaz

Salam & Selamat pagi Selasa...

Oktober sudah hari ni.....tengok kalendar...lagi 14 minggu kandungan ini perlu dikendong...bertabah lah..:D

Okey lihat tajuk di atas..pasal makanan lagi..keinginan yang entah ke berapa tak tau lah..Hari jumaat lepas...gara-gara tengok iklan yang ada selebriti Dynaz masak ayam kicap guna sos kicap manis ABC untuk anak-anaknya...maka tercipta lah Ayam Kicap Dynaz...hihihi..:D

Sebelum tu mama perap dulu ayam dengan bawang putih, garam, lada sulah dan serbuk secukup rasa...(gigih pagi-pagi dah keluarkan ayam untuk diperap..lepas tu keluar ke pasaraya cari kicap..:p)...agak dalam 4 jam jugak perap ayam tu...mama try je ni..jadi buat sikit je dalam 6 ketul ayam. Kemudian, dengan minyak (mama guna olive oil) yang sedikit mama goreng ayam terlebih dahulu...biar selama 20 minit...agak-agak ayam dah masak...baru tuang kan 3 sudu besar kicap ABC...gaul-gaul rata..akhir sekali tabur bawang besar dan lada besar...siap!

Meme teraso lemak manis nisse (gula melaka) nyo! hiihhiih suka memang sedap...


Siap untuk hidangan tengah hari...:D

Ada ker yang terliur ni kihkihkih...

6 comments:

  1. kejap jer tuh 14 minggu..hehe..
    sedak tgk aye nie..poso2 rs lpr plak...huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah rajin ummu puasa...tula tgk-tgk kalendar eh tinggal 14 minggu lagi

      Delete
  2. Oh oh... kuat betul kan pengaruh iklan
    Kalau rumah kakak dah biasa kicap kipas udang yg merah (manis).
    Anak-anak memang suka kicap, kalau pedas sikit curah kicap kuranglah pedasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie..kicap kipas udang memang forever..mak sy pernah tukar kicap lain..tak laku masakan dia..hihiih

      Delete
  3. saya ada beli kicap ni tp tak tau nk perlbagaikan lagi....boleh try kicap ABC ni. Ramai cakap kicap dia sedap. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu qis guna untuk apa..sy beli kicap ni semata utk buat lauk ni...tapi rasanya kalau buat 2-3 kali lagi ayam kicap abis lah kicap ni..sebab sy beli botol kecik jer

      Delete