Mek Google

Loading...

Monday, September 30, 2013

Sekian Lama Tak Dihiraukan

Jom tinjau sekejap mini kebun mama..

Sweet Basil beranak pinak..sekarang hujan petang lagi lah banyak anak-anaknya

Sweet basil...mama mintak tolong bibik alihkan beberapa pokok basil ni ke dalam pasu yang kosong...terasa sakit pulak mata tengok banyak sangat pasu tak berpenghuni...

 Ni raja ulam..takyah cakap lah...tumbuh merata-rata..mama tengok umah jiran belakang tu ada tumbuh...mungkin benih ditiup angin..

Roselle yang hilang kasih sayang ni pun pandai berdikari..berbuah ajer...kalau macam ni mama nak buat dek jelah..mungkin lagi banyak buah kan

Beberapa anak pokok Roselle..mama mintak tolong bibik korek 2 pokok untuk diberikan pada jiran...:D

Pokok kacang botol...ini benih yang jiran bagi...tak silap mama sebelum ke Mekah mama tabur tepi pagar ni...

Ini pun sama...tapi belum ada tanda-tanda berbunga..

Kailan ni rasanya tumbuh sendiri...mungkin benih dari pokok yang mama tak tuai...mama tengok bibik duk belai sepohon ni petang-petang..elok pulak...:D
 
Hasil yang dikutip pada Jumaat lepas...pucuk basil dan ulam raja pun mama tuai sikit untuk ulam budu..:D

Terus lah buat juice roselle..campur dengan roselleyang di tuai sebelum nya...

Dah siap....dapat satu bekas tupperware air 500ml

10 comments:

  1. tak hirau pun menjadi, macamana kalau dibelai ari2 yer...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau hari-hari mungkin kurang persaingan dengan semak...:p
      tapi bagus jugak bagi pokok-pokok ni kuat sikit..cari makan sendiri...ni tak tunggu je kita bagi hihhihih

      Delete
  2. untung nadia ..rezki wpun tak terjg..ulam raja mmg mudah btul kan tumbuh..

    ReplyDelete
  3. Byknya tanaman nadia..bestnya..nk kebun syur cmni jgk...tk pyh dijga pun ttp subur ni...:)

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah...terkejut jugak keluar tgk...byk nyer buah roselle...
    bibik sy ada siram-siram sekali sekala...tak pun hari minggu ada dia ke belakang..tapi sy lebih suka dia fokus kerja dalam rumah...karang letih..tak terbuat kerja dalam rumah....sbb suami memang sebulan sekali clear kan lalang semak kt belakang tu...

    cuma nak belai pokok hari-hari..gemburkan tanah..nak susun atur, bagi baja mcm dulu tu takde lah....:D

    ReplyDelete
  5. Tanah dah elok walau tak berjaga terus subur. Kakak geram dgn ulam raja yg scattered. Senang nak ulam keluar rumah petik aje:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin jugak kakzakie...kalau tanah yang asal memang tak hidup pokok..tanah keras berbatu2...tu mungkin tanah dah bercampur dengan yg dibeli kat nursery..mana pokok yang senang hidup..hidup lah dapat merasa....mcm pokok capsicum tomato cili...bantut saja

      Delete
  6. Salam Nadia,

    Geram tengok pokok roselle awak. Pokok Mak Aji mati lagi untuk kali keduanya dan pokok baru belum lagi dibeli sebagai pengganti. Apapun sempatlah menyirap sekali. Memang xleh lawan sirap bikinan sendiri! Subur2 pokok hujan2 ni ya!

    ReplyDelete
  7. iye mak aji..sekarang dah start hujan..basah la sikit bumi Allah ni...pokok pun nampak senyum ajer...hari ni pun sy tengok sepokok bayam merah sy tersenyum cantik dalam pasu...mintak tolong bibik alih kan ke dalam pasu minggu lepas..mcm pokok hiasan dah pulak...hihihi

    ReplyDelete
  8. Memang yang tak dibelai tu lah rajin beranak pinak dan tak mudah sakit :).

    ReplyDelete