Mek Google

Tuesday, February 26, 2013

Dua Minggu Sumber Kegemukkan

Salam,

Kebiasaannya bila kita berjalan ke mana-mana tempat yang asing, makanan salah satu perkara kita ambil kira. Selama 2 minggu mama dan ayah berada di Madinah dan Mekah, alhamdulillah makanan tak menjadi isu pada kami..sebab semua makanan yang disediakan oleh pihak agensi mahu pun yang dijual sangat menyelerakan. Mama rasa berat mama naik..sebab jam yang mama pakai ketat tak selesa pakai..heheh. Setiap hari kami disediakan 4 kali makanan sarapan, tengah hari, petang dan malam. Di Madinah selama 3 hari..mama makan aja apa yang disediakan oleh pihak agensi....biasanya nasi putih dan lauk pauk..lauk yang paling mama suka sup kambing! Di kedai pulak, mama hanya sempat beli shawarma..macam roti kebab kat Malaysia.

Daging nya dah hampir habis, jadi mama fikir shawarma ni lah paling best..heheh 

Manakala di Mekah memang mama rasa semakin gemuk..makan lagi lah heaven...sampai ada makcik ni tanya menantu nya sama ada mama ni tengah mengandung ke? Malu jugak ingatkan sebab perut yang buncit ni....tapi makcik tu cakap bukan pasal perut tapi muka....bulat macam orang mengandung..hehhe semoga berkat apa makcik tu cakap...Naufal dapat lah adik kan..:D

Di Mekah, hotel yang kami duduk berdekatan dengan restaurant....diorang display ayam golek...memang menggoda iman mama setiap kali balik dari masjid...sempat jugak lah mama beli 4-5 kali makanan dari kedai ni...mama suka Nasi Arab dan Ayam Golek nya yang juicy...lembut sangat yum yum!

Pihak agensi suka menyediakan makanan melayu...jadi mama dan ayah suka lah keluar ke kedai mencari masakan Arab di sana....bila lagi kan..bukan nya selalu dapat datang ke Tanah Suci ni.

Dari pagi dalam pukul 8 lebih sampai lah malam pukul 11 lebih diorang display ayam golek ni

Walaupun mama datang pada musim sejuk, tapi ais krim mama tetap beli...memang betul orang cakap..rugi kalau tak try ais krim di sana. Gambar ais krim lupa nak snap..sebab sedap sangat...makan-makan eh lupa..:p rasanya lemak-lemak tak manis macam ais krim kat sini. 

Gambar yang ini antara juice pekat feveret mama...tengok juice nya yang pekat tumpat sampai boleh buat layer macam tu..mulanya mama fikir yogourt...rupanya mixed juice mango, kiwi, guava, strawberry. Walaupun pekat tapi tak manis...memang pure manis buah. 

Pilihan air juice yang ada...6-8 riyal satu 



Biasanya ini lah yang kami order...satu shawarma atau roti, 1 set nasi arab bersama ayam, kambing atau kebab. Tak berkuah pun tak apa..sebab nasi nya tu rasa nya sedap! Air pepsi tu biasanya diorang bagi bila kita order set. 

Nampak tak plastic putih tu...mulanya kami agak heran kenapa semua pekedai sediakan plastic...bila diamati cara atau gaya makan di sana baru lah paham. Mungkin disebabkan tempat duduk terhad...jadi ramai jugak yang makan ala picnic di kaki lima. Jadi dengan ada nya plastic ni boleh lah dijadikan sebagai alas makanan. 

Hari last...ayah tengah tunggu shawarma dan burger untuk bekal kami semasa di Jeddah

Heheh mama boring menunggu...snap lah pakcik ni tengah bakar ayam


Target kami nak try makanan yang dijual di setiap kedai di sana...tapi tak dapat..Kedai Lana ni tak sempat...dia jual burger, roti-roti dan kebab. Itulah serba sedikit cerita makanan di Tanah Suci...:D

20 comments:

  1. Salam nadia..
    seronok ya merasa makanan arab kat sana..heheh..takper naik badan bukan selalu ade kesempatan..balik m'sia dietlah pulak..teringat pulaklah rancangan abuaidan nak gie haji tahun ni asalnya, tp ummu kurang setuju lak sbb nak tambah anak dulu..hohoho..mungkin belom rezki nak kesana lagi..tak tahu lah bila lak tuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa allah..nanti ada rezeki ummu sekeluarga dapat ke sana...mungkin ada hikmahnya...gambar sekitar Mekah belum lagi dapat sy upload...sebenarnya sekarang ni ruang di masjidil haram agak terhad sebab banyak renovation..hotel banyak dirobohkan...pengurusan Arab ni nak perbesarkan lagi masjidil haram dan nak jadikan seperti masjid nabawi yang dikelilingi hotel yang besar2...kalau di Malaysia ni sekarang masalah quota..sangat terhad yang dapat masuk ke sana buat masa sekarang...terasa macam nak pegi haji je ada quota kan...dijangka kan 2016 complete siap semuanya...sekarang ada syarat baru..wanita bawah 40-an di wajibkan ada mahram..jadi ramai lah yang tertunda untuk ke sana..sy ni pun kira memang rezeki dapat pegi..sebab pada mulanya memang tak ada tempat langsung sehingga bulan Mei..last minit ada jemaah lain cancel..Alhamdulillah syukur sesangat...:D

      Delete
  2. Replies
    1. memang sedap!..nasi tu share 2 orang..tu pun tak abis..sangat banyak!

      Delete
  3. Alhamdulillah, Nadia dah slmt kembali dari tanah suci. Bonda saya pagi tadi berlepas ke tanah suci untuk menunaikan umrah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemaah ke sana tak pernah putus..silih berganti setiap minggu..ustaz yang mengiringi kami salah sorang student di sana cakap memang murah rezeki berada di sana...:D

      semoga bonda en adry selamat pergi dan kembali..:D

      Delete
  4. Sedapnye makanan mereka,macam2 makanan ada. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu kita jenis suka masakan arab...memang akan berkali-kali g beli..mcm kitaorg..tapi kalau tak suka..masakan melayu pun ada kat sana...restaurant d'saji..sy hanya try roti canai & teh tarik..(teh tarik cepat habis sebab sedap sangat kut)

      Delete
  5. jus tu memang nampak best.. nak jugakkk hehe

    ReplyDelete
  6. Semenjak saya ke Madinah dan Makkah tahun lepas, selera makan saya bagaikan telah naik level yang lebih tinggi. Asyik makan je. Bila melihat gambar tempat makan di entri ni beambah pula rasa rindu hendak ke sana lagi. Nadia duduk di hotel mana di sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul..sama sy walaupun selsema hidung tak bau masakan..tapi makan ya rabbi kalah orang sehat..hotel kat mekah qasr al qamar rasa nya ejaan..dekat dgn hotel hilton dan al safwah..tu sebab selalu g makan area tu heheh

      Delete
    2. Eh dekat benar tu kalau duduk Qasr al Qamar :-) Alhamdulillah.

      Delete
    3. alhamdulillah rezeki dapat dekat...tapi dengarnya akan dirobohkan dlm waktu terdekat..diorg plan nak buat struktur hotel macam madinah..:D

      Delete
  7. Hehehe malam pertama di Makkah ada yang bawa ke Restoran DSaji. Saya paling minat masakan terung goreng dia. Makan dengan nasi Arab mandy kambing daripada gerai yang lain.
    Yeee saya pun lupa ambil gambar aiskrim sebab tak sempat. Hahahaha. Dan air buahnya memang mengancam. Dan saya hampir setiap hari minum air yoghurt (laban) di sana. Aduh. Indahnya kenangan makan di situ. Belum lagi kenangan yang lain. Nadia telah mengujakan saya untuk menulis entri umrah pula...

    ReplyDelete
    Replies
    1. d'saji sy hanya try roti canai & teh tarik...sebab ramai sgt rekomen suh pi try...teh tarik nya best cepat abis...:D
      laban air yogurt pun ada eh..tak jumpa pulak sy...ada pak arab yg sedekah air susu berperisa on da way ke masjid...itu pun sedap..sy & suami cari air susu tu jumpa kat supermarket bindawood..bukan main beli..simpan dlm fridge heheheh..
      jom la tulis at least memberi semangat pada rakan2 untuk ke sana..:D

      Delete
    2. Itulah. Diorang suka sangat sedekah air susu, laban, kurma waktu dekat time berbuka, terutamanya hari Isnin dan Khamis. Masa Hari Ashura 10 Muharram memang meriah berbuka puasa di Masjidil Haram. Tapi masa tu saya tak sihat sikit, makanya saya join sahaja mereka yang berbuka puasa di situ. Dapat kopi Arab, kurma, buah, susu, laban. Memang kenyang lepas tu walaupun makan yang simple.

      Delete
    3. kopi arab...tak sempat rasa...:(

      Delete
  8. mama...che ngah pon telan air kalu gini gak...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe in shaa allah nanti che ngah akan dipanggil ke sana jugak..boleh rasa ketenangan di sana mcm mana eh

      Delete