Mek Google

Loading...

Thursday, February 7, 2013

Rooting Agent: Kangkung

Assalamualaikum,

Sekali lagi mama guna rooting agent pada semaian keratan batang kangkung. Kangkung ni nenek Naufal beli...apa lagi dari buang baik mama amik semai...sebelum ni mama ada semai dari keratan tapi tak menjadi. Kali ni mama try guna rooting agent...alhamdulillah menjadi...tunggu untuk dituai je ni...:D

Usia seminggu

Usia 3 Minggu....pokok tomato pun ada menompang...:D

Kangkung ni dah selamat mama goreng dengan ikan masin...campur kobis cina dan taugeh..puas hati makan hasil sendiri...(gambar sayur goreng tak ada..lupa nak amik..lapar sangat..hehehe)

17 comments:

  1. hehehe........saya semai kangkung dari benih. kecik batang dia tak besar mana,malu nk tunjuk. yang nadia punya besar pokok kangkung. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. same la sy punya...besar sikit aje dr cucuk sate..tapi bile sekali tuai dia naik gemuk sikit..mungkin sbb yg ini dah matang jd cepatla gemuknya..

      Delete
    2. Ibu Qis.. kalau pindah ke tanah nanti dia besar juga..

      Delete
    3. sy rasa tanah ada sumthing tak kena...sbb kalau ikutkan kangkung ni tanaman plg mudah nak hidup subur..

      Delete
  2. ini keratan batang beli dr pasar besar la jugak..kalau nak compare dgn yg tanam sendiri dr benih memang halus je batang...tak paham jugak..apa yang tak cukup..rasanya tanah ni peranan yang penting

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. k.mar sy pun suka jugak dengan keadaan daun kangkung ni...mula2 sayang nak tuai..heheh

      Delete
  4. As salam Nadia,
    Untuk pkk kangkung, Nadia tak buh rooting agent pn ok sbb ia jenis tumbuhan yg mudah berakar. Letak dlm air, akarnya tetap keluar. Rooting agent lbh sesuai utk pkk berbatang keras. Pkk kangkung yg ditanam dalam bekas kena pastikan tanah sentiasa lembab utk dpt hasil yg bagus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe senyum malu pulak sy...sy try je guna..sebab sy tanam kangkung tak hidup..tiba-tiba batangnya jadi lembik...tapi alhamdulillah ok pulak guna agen ni..
      utk tanah pula..memang sy kena beli tanah nursery..nak harap tanah yg sedia ada dirumah ni memang tanam tanam..tapi tak tuai tuai lah hasil jawab nya..pokok banyak jadi bantut

      Delete
    2. Nak malu wat gapo pulok.. Nadia pn dh dpt mkn kangkung segar yg ditanam sendiri. Lps ni Nadia blh cuba rendam batang kangkung(bhgn bawah) dlm air sebelum pindah dan tanam atas tanah/bekas. Biasanya akar kangkung keluar dlm tempoh semalaman saja.

      Delete
    3. terima kasih en adry...murah rezki en adry..tak lokek ilmu..:D

      Delete
  5. Saya tanam kangkung dari benih pun kecik aje. Mungkin jenis yg kecik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. benih yg sy tanam jenis tak menjalar...sy tgk kangkung yang tumbuh tu meninggi kurus..jadi bila tuai..sy potong..seminggu kemudian naik cabang lain...tapi memang tak menjalar

      Delete
  6. rooting agent yg Nadiah guna, jenis serbuk ke?..berapa harga dalam pasaran tempat Nadia beli.Terimakasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. agent ni kak puteri..sy amik dengan kawan office sy..dia bagi sikit..dia beli dengan en iskandar dr TanamSendiri..tak abis lagi sy guna banyak!..harga sy tak pasti..

      Delete
  7. oooo...nie baru sy dengar guuna rooting agent..ingatkan batang tuh agen, lps baca entri che adry tuh barulah tahu ade bende lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh saja-saja bereksperiment dengan serbuk rooting agent tu..sy try guna untuk saun selom..takat ni tak menjadi lagi

      Delete