Mek Google

Loading...

Monday, October 29, 2012

Raya Bikin Tapey..or Tapai

Malam raya lepas tolong mak buat tapey (kelate slanga) or tapai...guna daun getah dan bekas plastik yang kecik-kecik tu...Snap sikit je gambar (sebab mak bising..buat keje abiskan dulu heheh)....pulut tu mak dah siap-siap kan dah pada petang nya....kukus...biarkan sejuk..then tabur ragi..gaul rata...:D

Pulut dah ready..malam raya tu bertugas untuk membungkus pulut...:D

Pulut diisi ke dalam daun getah...main taram je lipat daun & cucuk dengan lidi

Ini rupa nya...ada kecik ada besar

Dibungkus dalam kain..& peram bawah katil


Kalau ikutkan buat tapai ni banyak pantang larang...sebab untuk elakkan tak menjadi....tapi Alhamdulillah tapai-tapai ni berjaya masak pada petang raya...masuk fridge..malam makan lepas dinner..uishh nikmat!!

12 comments:

  1. wow.. tapai ni mmg best makan.. kalau abah nani lagi suka makan air tapai.. hehehehe.. biasa la.. org2 senior kan.. ;)) hikhikhik.. :)
    nani ni setakat makan tapai je.. air tapai blom menggila lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah org senior suka la kut..kita junior kurang expose hehhehehhe..:p

      Delete
  2. tapey or tapir? hehhe...tapai pulut yer nadia..sedap tuh..(hisshhh sy nie dah kena brenti pegi blog cita psl makanan)..kejap jer peram yer... ingat nak buat tapai ubi kayu..ragi dah ada..ubi kena gali..tuh yg malas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah kalu eja tapir jd benda lain plk kekke....sedap gak tu tapai ubi...hehhe gali jgn tak gali...tak pun mintak tulun aidan gali sikit-sikit..lama-lama kuar ubi..:D

      Delete
  3. Tapai ni buat macam buat tempe ek nadia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak...hmm lain kut..heheh tak tahu nak jawab ni..sebab tempe tak tahu mcm mana buat...
      tapi basically..tapai ni buat nya amat senang..cuma kalau tak kena cara buat..or ada silap apa-apa..tak menjadi..rasa dia akan ke laut!..suppose kena manis..tapi tak ada gula pun..maybe bila pulut bertemu ragi..jadi manis..

      Delete
    2. Haha..oo..takpa..nanti nk try p cri tapai..x pnh mkn sebenarnya tapai ni nadia.hehe..

      Delete
    3. rasa dia manis likat...sy jumpa tapai ni musim raya ja...takde la minat sgt tapai ni...tapi kalu mkn..mcm takle nak stop..heheh

      Delete
  4. salam nadia,'

    lagi sedap klu yg berair2 tue....perghhh, nikmat....kihkihkig

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam Dini,

      heheh 10 bekas pun boleh abiskan sorg2 sekali mengadap

      Delete
  5. salam Nadia, adik Mak Aji ada buat aiskrim tapai pulut sbg desert (meja pengantin) masa kahwin anak buah - tapai pulut, boh aiskrim, boh strawberi dan sirap strawberi dan biskut wafel ranggup, perrgh (kata orang muda, betul ke eja tu, he he).

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti cantik decoration tapai tu siap berstrawberry..manis2 masam...lagi berselera nak ngapp...:D

      Delete