Mek Google

Loading...

Wednesday, October 10, 2012

Hasil Tuaian Cilipadi

Kali ni hasil tuaian nya adalah cilipadi sejemput...taraaaaaa...:D

Cili ni dah banyak kali merasa...tapi sebelum ni tak penah snap gambar nya sebab takat petik 2 3 biji taruk dalam kicap or budu untuk cicah ulam....ni dah  2 3 hari tak petik...mintak bibik guntingkan semua yang masak..dapat lah sejemput....pokok cili ni mama dapat dari tok wan Naufal...dapat sekali ngan pasu..masa mula-mula nak bertani...sekarang pokok cili tu makin besar...cili ni cukup lah makan 2 3 biji je..memang pedas!

Bulan lepas pokok cili ni terkena serangan lalat buah..dimana buah nya akan jadi buruk sebelum ranum...mama dah beli solution dari en iskandar..umpan lalat nama nya....dah pasang kat tepi pagar...Alhamdulillah buah cili nya dah kurang jadi buruk....

Sekarang ni pula pokok cili ni diserang penyakit daun kuning...tak tahu lah terlebih baja ke terkurang nutrien....baru aje mama mintak pendapat dari en iskandar....balik dari keje nanti mama nak betulkan struktur tanah kut nya terkurang nutrien...sayang lah kalau pokok tak sehat..sebab buah nya sangat lebat...hari-hari boleh tuai hasil...

Cilipadi Kampung

Tengok daun nya banyak kuning-kuning

No comments:

Post a Comment