Mek Google

Loading...

Friday, February 21, 2014

Hasil Dari Membaja

Assalamualaikum,

Selepas berpantang ni mama sedang giat memulihkan keadaan tanaman di sekitar rumah ni..kesian semua nya monyok tak bermaya...mama tak buat la kerja yang berat-berat....mintak tolong bibik buat apa yang patut lah....pada awal February lepas mama membaja...mama beli baja organik..baja tahi ayam untuk semua jenis pokok...manakala 2 jenis lagi baja kimia...untuk pokok berbunga dan untuk pokok yang matang...


Nampak tak ada sawi kecik kat bawah tu...mama ingat jadi lah experiment ni...dah tak menjadi..kena simbah dengan air...sebenarnya tu batang sawi..mama buat kompos...selepas 4 5 hari tumbuh daun sawi...hihihhihi next time beli sawi boleh semai lagi..


Dua pokok ni pokok cilipadi mama agak, sebelum ni banyak jenis cili mama semai..tapi kebanyakkan nya mati..tinggal dua je yang hidup mama alih kan dalam pasu ni..dan baja kan dengan baja kimia color hitam...selepas seminggu muncul bunga-bunga nya...


Ini pula cili pelangi, sebelum ni tinggal ranting saja...setelah dibaja dengan baja tahi ayam dan baja hitam...dah tumbuh pucuk daun baru...:D



Ini antara pokok roselle yang terselamat..mama baja kan dengan baja hitam...semakin segar sekarang ni...



Pokok Limau Purut mama, ini bukan disebabkan air hujan...nampak tak apa tu...ha peminat tegar daun limau purut..abis daun dimakan nya...mama bajakan juga ni...baja hitam...itu dah nampak pucuk-pucuk baru...masalah ulat ni...mama dah pesan pada bibik...pagi-pagi tolong lah cek dan buang kalau ada..


Pokok tomato ni mama bajakan dengan baja tahi hitam...makin banyak daun baru keluar...mama fikirkan bantut..Alhamdulillah...:D


Pelbagai cekur....mama kemas kini daun-daun yang kering..dan bajakan dengan baja hitam...nampaknya dah ada pucuk-pucuk baru...


Pokok mulberry...mama pangkas dan bajakan...selepas 2 minggu...pucuk baru muncul..diharap berbunga dan berbuah la selepas ni...tak merasa lagi buah mulberry walaupun sudah 2 kali pokok nya berbuah..

Ok itu saja cerita pokok-pokok setelah dibaja...nanti mama tepek gambar bunga pulak...:D

14 comments:

  1. Akak pun masalah ulat kat daun purut tu Nadia... tau tau jer dah gemuk ulat tu dengan jayanya... daun2 limau purut akak pulak dah gondol hhuhuhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg kena amik buang ajer kerja nya...tiap2 hari intai

      Delete
  2. Dasyat tul rossele tu.. kecik2 dah berbuah dah.. subur betui no.. :) sonok tengok org tanam menjadi..

    ReplyDelete
  3. Insyaallah lepas ni sihat2 semuanya tunggu tuai aje la

    ReplyDelete
  4. Assalam...

    Cuaca pun skarang x menentu... semoga pokok2 tu hidup subur.... salam perkenalan dari http://korektanam.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..betul cuaca tak stabil...smlm panas terik...pagi ni mendung smpi ke ptg...:D

      Delete
  5. Replies
    1. Semangat kobar-kobar ni...doa ada rezeki...dapat la pokok ni hidup sampai keluarkan hasil

      Delete
  6. Oh nampak kembali ceria laman sayur nadia nie..jeles sy nengok..:)

    ReplyDelete
  7. banyak sayurrr tu...tunggu hasilnya

    ReplyDelete
  8. Meriah laman Nadia, macam2 ade.. saye suker pokok cili tu.. mule menggemukan rantingnye.. letak sawi buat kompos.. idea yg bernas.. hehe.

    ReplyDelete
  9. Macam-macam ada Nadia suka tengok.

    ReplyDelete