Mek Google

Loading...

Monday, February 24, 2014

Hasil Baja Bunga

Assalamualaikum,

Hari ini jom tengok apa baja bunga lakukan pada pokok-pokok bunga mama yang hidup segan mati tak mahu.




Pada awal February, mama pangkas ranting-ranting tua...dan baja kan...mama letak baja hitam dan baja bunga...selepas 2 minggu lebih...muncul pucuk-pucuk...nanti mesti berbunga...panas melampau sekarang ni memang sesuai dengan bunga kertas.
 

Ini pokok bunga Alamanda...berjuntaian entah kemana-mana...melentok ke kiri kanan...sakit mata memandang...jadi mama pangkas..dan baja kan...alhamdulillah dah bertunas baru.



Pokok bunga Kemboja pink berbunga selepas 2 minggu dibajakan dengan baja bunga...nampaknya tak daun nya...itu pun muncul selepas dibajakan dengan baja hitam.



Ini pokok bunga Balung yang sesat dalam pasu pokok bunga lily....subur membesar dan berbunga dalam tu menumpang baja yang diberikan pada Cik Lily yang melidi.


Ini pokok bunga apa tak tahu nama...mama beli setahun yang lepas di nursery Sungai Buloh. Setiap kali dibajakan mesti berbunga dengan lebat sekali...berbaloi!


Pokok Kenanga pun dah kembali segar dengan pucuk baru...pokok nya makin meninggi besar..mama fikir nak tukar..tanam terus pada tanah. Tengah berfikir kawasan yang sesuai...tahan panas ke tak yer pokok Kenanga ni??

Itu saja yang ada perubahan setelah dibaja...pokok Lily dan White Anthurium belum menampakkan kesan dari baja.
 

13 comments:

  1. Yang Pink putih tu tidak silap Azalea. Jenis renek kut..

    ReplyDelete
  2. Pokok bunga balung ayam tu lawa.. cam baldu kan.. :)

    ReplyDelete
  3. Pokok bunga kenanga kakak rasa lebih elok tanam atas tanah. Rumah kg kakak tanam atas tanah aje tapi kakak kat sini terpaksa dlm pasu sebab tak ada tanah luas macam nadia. Musim panas ni tapi jgn ubah dulu tunggu hujan dululah.. sayang kalau mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu sy thn pns...duk la bunga ni tepi dinding...bwh bumbung plk tu...kat sini kadang mlm ada hujan sikit...tp hari minggu nnt lah nk kerjakn kenanga ni

      Delete
  4. cantik azalea dan balung ayam tu... balung ayam moden kut sebab warna daun tak merah... katik2 dah berbunga dia... seronok akak tengok''

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st batch sy tnm dulu pokok tinggi juga baru berbunga...Kali ni benih sesat kecik2 dh berbunga...mungkin la dah terklon dgn apa2..:D

      Delete
  5. Banyak koleksi bunga2 nadia rupenye.. beseri2 laman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berserk skit kalu berbunga...kalu x macam umah tak bertuan

      Delete
  6. Pokok Kenanga tahan panas dear. Boleh sangat tanam di tanah nanti meninggi tinggi lagi cepat pertumbuhannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib x terbeli lg pasu besar...cuti minggu ni boleh buat xtvt m'cangkul

      Delete
  7. Serasi ngan baja tuh sebab tuh cepat sangat kan perkembangannya..tp kalau sy mmg syg nak bg baja kat pokok bunga..sbb utamakan sayur2an kan..

    ReplyDelete