Mek Google

Loading...

Thursday, February 20, 2014

Apa Perlu Dilakukan?





Nampak tak pokok jambu mama ni...dah berbunga...ini selepas 2 minggu diberi baja....pokok masih kecil..ada la dalam sekaki tinggi nya..perlu tak mama pangkas dua dahan yang bercabang tu supaya pokok membesar dengan baik?

Sangat dialukan pandangan rakan-rakan....terima kasih...Assalamualaikum...:D

7 comments:

  1. Salam nadia
    biasanya jambu kat ubah nie kami biar jer ikut suka dia..kalau oangkas sampai pangkal pun cepat jugak ia tumbuh lagi...blh cuba kalau suka..:)

    ReplyDelete
  2. Salam Nadia,

    Kalau nak kadikan dia lebih merendang elok dipangkas. Cuma kena pastikan cukup airnya sebab sekarang cuaca panas, takut lambat bertunas pula dia.

    ReplyDelete
  3. Pendapat saya, bagi peluang untuk berbuah.. lepas tu baru pangkas.. :)

    ReplyDelete
  4. Ala... tengah bunga tu jgnlah pangkas dulu. Tunggulah buahnya harvest dulu..
    Masih ada masa kalau nak pangkas sebab pokoknya rendah lagi...

    ReplyDelete
  5. Yang 2 bentuk Y di atas tu boleh dipangkas supaya tenaga dapat disalurkan pada bunga, buah dan pucuk baru cuma perlu siram pagi petang sbb musim panas. Kalau nadia pangkas skrg, pokok akan merendang seiring dgn masa.-eila

    ReplyDelete
  6. Tak tau nak bagi pandangan cemana rasa setuju dgn kakzakie kot....

    ReplyDelete
  7. terima kasih banyak atas pandangan..esok cuti dapat nak buat keje mangkas...sy akan pangkas yg Y tu...harap menjadi lah buah...:D

    ReplyDelete