Mek Google

Loading...

Thursday, February 13, 2014

Gulai Senggeng

Pada cuti tahun baru Cina lepas, hajat nya nak baik kampung di Kota Bharu Kelantan...tapi disebabkan ayah nya tak dapat cuti...terkandas la kami dirumah..tak berjalan ke mana-mana...:(

Walaupun tak balik...ole-ole dari sana tetap ada..hihi nenek bawak baik macam-macam makanan dari sana seperti kuih segera, roti canai segera, beras, rempah-rempah, paste masakan, buah-buahan, dodol, ikan kering, lauk basah seperti ayam kampung & daging...dan banyak lagi lah..Semua ni nenek shopping kat pasar tani pagi di wakaf che yeh dan pasar TEMAN di Tunjung...:D


Antara bahan makanan yang menarik minat mama ialah ikan kering cencaru.....sebab size nya besar...ibu cencaru...harga nya RM16 sekilo...nenek beli 2 ekor...biasanya ikan cencaru besar ni mama beli yang basah untuk dibakar...tak pernah jumpa yang besar dikeringkan...:p

Melalui penceritaan nenek, makcik penjual ikan kering ni mencadangkan supaya dibuat gulai senggeng...ada sesiapa pernah dengar atau makan...mungkin tidak asing bagi rakyat jelata di Kelantan...(tapi mama baru tahu ni walaupun mama rakyat Kelantan)...makcik tu cakap biasa gulai ni orang Kubang Pasu yang pandai buat.

Gini rupanya Gulai Senggeng....sedap kuahnya agak pekat dan rasanya seperti Gulai Acar Timun....makan dengan nasi panas sangat berselera...:D


Resipi nya..

Tumis bawang putih, bawang merah, halia dan ciliboh@cili giling. Sesudah naik bau dan naik minyak tumisnya..letak kan santan. Kacau sebati dan apabila mendidih tumisan nya...boleh lah diletakkan ikan cencaru kering dan asam jawa. Biarkan mendidih dan sebati sekejap...mudahkan...mama makan lauk ni saja pun dah bertambah-tambah nasi...haih macam mana la tak kembang bermangkuk-mangkuk badan ni...:p

10 comments:

  1. sedapnyaaaaa...walaupon tak pernah mkn, saya boleh imagine sedap..hehehe...saya pernah mkn sekali acar timun tu..beli kat pasar mlm ada org kelantan jual..........:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikutkn selera sy xde lauk lain pun x pe

      Delete
  2. oooooooooooo macam tu nak buat gulai senggeng yer. mudah.. nanti dah ada stok ikan tu boleh la nak try.. hmmmm kalau gantikan ngan ikan duri kering ke boleh tak ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti nani kalau ikan lain sesuai ke tak...sebab ikan ni je setakat ni org wat gulai senggeng ni

      Delete
  3. Saya x pernah nampak ikan cencaru kering disebelah sini, yang sllu nmpak ikan cencaru basah bisanya dimasak belah belakang sumbat cabai atau nyok gituuu....

    ReplyDelete
  4. Oh... mesti sedap ni Nadia.
    Kakak pun baru pertama kali dengar tapi bila baca cara masak pun dpt agak memang sedap:)

    ReplyDelete
  5. OKje suka caru besar dan gemuk tau NR....walaupun org kata ikan caru kecik lebih manis...
    Puaslah yek makan caru kering gulai senggang ni walaupun tak balik kg!l

    ReplyDelete
  6. salam.tq utk resepi ni .akak org kubang pasu dan masa kecik slalu aje arwah ibu masakkan gulai senggeng ni.blh cuba lg sbb dah lama tak buat gulai ni.....

    ReplyDelete