Mek Google

Saturday, September 27, 2014

Roti 4 Pagi


Selamat pagi rakan-rakan...hujung minggu ni ke mana destinasi bercuti...atau bercuti rehat-rehat di rumah? Kami sekeluarga hanya rehat di rumah....asal rancang untuk ke Segamat menghadiri kenduri kawin saudara...tapi tak dapat hadir sebab suami ada urusan kerja nya...hmmm jadi bercuti la saya dengan anak-anak di rumah....huhuh..

Ok semalam terfikir nak buat donat...resipi daripada Dorina Delight....tapi tetiba suami cakap esok nak bawak bekal...kantin nya under renovation...alaaaaaaaaa yang panjang...sebab roti dah habis...bekal suami ni banyak syarat..tak nak yg kena reheat, tak nak yang berkuah..dan macam-macam lah..tengok jam pukul 10 lebih...alahai...nak buat roti sandwich ambik masa 3 jam setengah menggunakan Bread Maker...nak uli tangan...ala sangat tak rajin...

Nak tak nak kena buat gak roti sandwich nya..abaikan resipi donat dulu....belek resipi roti sandwich Honey gebu cantik...saya cuba resipinya...sukat itu ini semua bahan..masuk dalam bekas adunan...tekan button start...tengok jam dah 11.15 malam....mata dah mengantuk...lagi-lagi bila semua orang dah start dengan dengkuran...alahai..

Tak tahu lah bila masa saya terlelap...pukul 4 saya tersedar...hahaha terkejut terus jengah roti dalam Bread Maker...alamak..permukaan nya dah turun..sebab terkepam...sepatutnya bila dah siap terus bawak keluar sejuk kan di luar...terkial-kial saya kat dapur..dengan mata terasa pedih...

Pagi ni...bila roti dah betul-betul sejuk...saya potong..memang senang potong...fluffy dan isi roti macam spring..toing toing...cuma mungkin saya guna Bread Maker suhu pembakaran dah tak boleh ubah..tepi nya terlebih masak..jadi tebal garing sikit..


Ini hasil nya...bekal roti sandwich..makan dengan daging burger special...next time guna resipi ni saja lah...saya guna mayonise...yogurt tak ada...apa fungsi mayonise/yogurt dalam adunan ni yer...suami saya tegur...roti ni dah disapu dengan butter ke?...Rasanya macam dah ada butter....padahal dalam resipi tak letak butter pun...:D

Owait Raeesa dah start tak sedap duduk...okey sesiapa yang suka makan roti sandwich boleh cuba!


11 comments:

  1. Ahahah..semangat bangun kul4 pagi demi roti sandwich nadia...takper demi bekal che abe kan...orait jugak tgk roti tuh ptong bhg tepi2 th mesti ngam..:)

    ReplyDelete
  2. bestnya buat roti sendiri dijamin selamat..bersih dan sedap.
    entry nadia ni membuatkan saya teringin nak beli bread maker,,tapi kalu rajin macam nadia berbaloi lah,,huhu

    ReplyDelete
  3. Salam Nadia,

    Mak Aji pun pernah terkena roti yang macam terlebih garing luarnya dan terkecut sikit sebab roti sejuk dalam BM - gara-gara boh bahan tinggalkan aje. Balik-balik roti sejuk sendiri dan turun sikit. Takpelah near-perfect juga tu.

    ReplyDelete
  4. Salam Nadia, wah menarik juga tgk roti yg gebu2 ni, mesti sedap :), terus rasa nak meroti pulak, sure nak cari resep roti yg gebu2 lepas ni :)

    ReplyDelete
  5. Wah so fluffy syok tengok buat roti sendiri ni.

    ReplyDelete
  6. Seronok tengok Nadia rajin meroti... akak ni entah zaman bila nak meroti

    ReplyDelete
  7. Assalam Nadia,

    Lama nya tak meroti,BM pun dah jadi bahan pameran kat rumah. hehe.....mood baking ke laut. Saya pun ada baca dalam tenet kalo biarkan roti yang di bakar dalam BM lama roti akan susut sikit. susut pun gebu je saya tgk. hehehe.

    ReplyDelete
  8. Nasib baik roti masih cantik sebab guna bread-makerlah Nad.
    Kalau dlm oven entah apa jadi sebab dah tertidur langsung..

    ReplyDelete
  9. Salam Nadia,

    Whoa siap toing toing toing kan? Untung lah orang tu ada bread maker daripada I ni kena uli guna tangan huhihuhi. Kalau di luar tu garing sangat tak apa, nanti sejuk ianya tak garing lagi dan you boleh potong buang bahagian tepi tu kalau tak nak.

    Sangat gebu kan? So I tak tipu kan? hehehe..

    Oh pasal mayo tu eh? Sepatutnya kena taruk yogurt tapi haritu yogurt takdok. So I guna la mayo (Sebab I teringat dalam iklan mayo yang masukkan dalam telur dadar and telur dadar jadi gebu). The reason is bagi mendapatkan roti yang gebu halus mulus. Jadi mudah pada sesiapa takde yogurt dia boleh gantikan dengan mayo. Selain dua bahan tu you boleh guna buttermilk jugak. Macam mana nak buat buttermilk? You amik susu segar and perahkan jus lemon ke dalam nya and biarkan sekejap. Jadi lah buttermilk.

    I'm glad you suka with the recipe dear. Lepas ni boleh try donut pulak ye.

    ReplyDelete
  10. Hari ni buat lagi roti ni...sedap makan dengan nutella pun layan!...
    Baru tahu ni butter milk buat mcm tu je....akan dicuba buat donut plk lps ni

    ReplyDelete