Mek Google

Loading...

Friday, September 19, 2014

Terkawin Sudah!


Salam Jumaat,

Tadi balik dari pasar tani...belek-belek bunga kemboja ni hampir semua berbunga lagi...merah menyala semuanya...cuba perhatikan pokok kemboja ni....ada 2 jenis bunga...saya fikir pokok di sebelah..tapi sebelah nya tu color putih.



Memang dari pokok yang sama cuma dari cabang yang berbeza. Ini kes benihnya terkawin lah kan?


Cabang pokok yang kecik bawah tu keluarkan bunga satu kelopak. Itu saja lah perkongsian saya hari ni...orang umah dah nak balik solat Jumaat...jom kita hidang makan...lunch lunch!

7 comments:

  1. Untung Nadia... satu pokok ada dua warna bunganya.. merah dan si pink yg cantik :)

    ReplyDelete
  2. terkawin? hehehe...lawa2...restu ja la nadia...hahaha...

    ReplyDelete
  3. Agaknya yang warna putih tu induk asal kut...

    ReplyDelete
  4. Mungkin la asal nya pokok Kemboja merah berlapis ni asal nya color pink selapis tu...sebab belah belakang nya memang di susun pokok Kemboja pink selapis...sebelah kanan Kemboja kuning...tapi lepas beberapa Kali berbunga ni..kuar kuning alis pink sikit

    ReplyDelete
  5. Oh yang berlapis tu yg telah grafted, yang pink selapis tu pokok asal

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..salam kenal..
    Untunglah Nadia..terus dapat 2 warna dlm 1pasu..

    ReplyDelete
  7. Salam, bunda ada sepokok bunga kemboja cina ni...yang warna putih...

    Bunda pun baru tahu pokok ni ada 2 warna yer...sebab pokok cina sebelah rumah tu warna merah...tapi bunda tengok yang ni gemok rendang dan banyak bunganya...

    Yang pokok bunda rantingnya tumbuh panjang dan terkulai...batangnya tak gemok camni....berbunga, tapi tak banyak...owh! boleh dikawinkan jugak ye?...

    ReplyDelete