Mek Google

Loading...

Thursday, March 7, 2013

Hasil Gotong Royong

Selamat Pagi,

Hari Sabtu lepas, sempat mama & ayah buat mini gotong royong pada laman umah yang bersemak dengan tanaman terbiar....rumput hanya sempat dimesin pada bahagian belakang & tepi rumah..sebab lambat start mesin rumput..mesin merajuk..heheh

Pokok Daun Kesom...mama botakkan...nanti keluar tak pucuk baru?

Baja kan dan taruk sisa kulit telur


Prepare tanah untuk semai benih..taruk baja & soil conditioner...ada 5-6 pasu semuanya...masih berfikir apa patut tanam dalam ni...dulu pokok tomato

Kawasan kekacang...dah bersih sikit dari rumpai-rumpai

Kesian serabai

Ok dah kemas sikit...taruk baja sikit bagi nutrisi pada tanah.

Ketika ada...suka nyaaa....:D

Ketika ada..baru nak besar...

Bahagia melihat pokok kunyit hidup subur.... akan tetapiiiii

Tetapi apabila ayah sangat excited dengan mesin rumput nya....semuanya nak dimesin....huhuhu esok pagi nya...mama tengok baru perasan huhu rasa nak nangis..tapi apakan daya...kang tak termesin rumput tu pulak...takpe lah..capsicum & halia boleh tumbuh lagi..TQ ayah Naufal..:p

Taraaaaaa....putus sudah!

Kesian capsicum mama...tergolek dah!


Ayah Naufal pesan...jangan tanam terus atas tanah..susah dia nak trim rumput..sila tanam dalam pasu atau container.....ai ai sir!!!!!

20 comments:

  1. huargh!!! kesian sama pokok kena tebas....dulu Lynn pun pernah tanam sunflower kat luar, tepi rumah. Ada MPSJ kontraktor dtg tebas rumput, gondol sumer

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah rasa nak marah pun ada...huhuhu

      Delete
  2. Alaa ciannyer kena mesin...huhuhu lain kali nadia letak panjang keliling pokok2 tuh spy ayah naufal tak leh ganggu pokok2 tuh..pokok cili sy kena mesin ngan pemotong rumput upahan wpun abuaidan cukup berhati2 bila bermesin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah ada pk gak nak taruk kayu...kena buat sempadan..

      Delete
  3. As salam Nadia.. subur pokok ketumbar tu!!.. Kapsikum akak bantut tak mo naik tinggi.. mesin rumput memang selalu korbankan pokok kita kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy punya pun ada bantut..cili jalapeno sy pun sama..bantut ketot..tertanya2 jugak sapa yg berjaya tanam..
      ketumbar tu alhamdulillah...tinggal 2 minggu br ni pun memang subur...merimbun mcm rambut alleycats..tu sy dh kutip utk wat green curry

      Delete
  4. hehehe...kena dengar cakap boss tu

    ReplyDelete
  5. xsabar nak tunggu abis pantang,nak belai2 pokok2 yg dah terbiar tu hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lama dah tu...belai-belai boleh la kut after 60 hari..cangkul2 jangan hehhe

      Delete
  6. salam nadia, boh kulit telur dlm pasu tu utk apa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe sy ada baca..untuk kekal kan kalsium dlm tanah dan elak siput...lupa kat mnr sy baca...blog tanamsendiri rasanya

      Delete
  7. As salam Nadia,
    Pkk kesum tu kalau btgnya masih hijau dan tak kering, InsyaAllah ia akan keluar pucuk baru dan hidup semula. Kesum ni paling penting kena jaga kelembapan tanah, tak blh biarkan kekeringan dan pastikan pkk kesum diletak dibawah naungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks en adry tipsnya...blk ni kne telek la masih elok ke tk..tp mcm kering jer...

      Delete
  8. Gulppp....terkedu sekejap. Sian pokok dan tukang kebun

    ReplyDelete
    Replies
    1. hati berbunga balik..sbb capsicum berbuah lagi..heheh

      Delete
  9. Salam Diana,

    Kesian tengok pokok jd mangsa mesin rumput! Mak Aji pun memang ada pengalaman mcm tu! Kalau tegur karang putus angin pulak tukang mesin rumput sbb dia mesin pun bukan rajin benar, sbb geram tengok laman jd semak je! Apa nak buat, tanam balik ajelah!! Setuju kata Adry pasal kesum. Kalau tengok tu mcm ok je, insya-Allah akan tumbuh tunas baru tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah fikir karang putus angin tu lah sy malas nak menegur or merungut sangat...hahah merungut kat blog jelah..:p
      kesum ni rasanya arwah dh kut..sbb ranting tu kering dah

      Delete
  10. Samalah kita, setiap kali hubby tolong hari tu mesin rumput habis gladioli patah kaki dengan bunga amaryllis daun togel.
    Hari ni dia trim pokok bunga kertas, pijak saya punya Dahlia Cinderella sampai penyek putus harapan dengan kasut butnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huwaaa itu sangat sedey..sy ada tanam white anthurium direct kat tanah..rasa menyesal dah ni...lepas ni kena alih dlm pasu

      Delete