Mek Google

Loading...

Friday, March 14, 2014

Serai Wangi

Assalamualaikum rakan-rakan,

Semalam mama terpaksa MC, terkena demam urat...sakit abis badan...rasa macam kena cucuk-cucuk...apabila menunduk..Ya Allah sakit nya...ini pun terasa lagi bisa-bisa walaupun dah 4 biji panadol ditelan...mintak-mintak petang ni sembuh lah...Amin 

Kali ni mama nak tunjuk khazanah kebun kecil mama....asyik tertangguh nak buat entry untuk serai wangi ni...selepas berpantang lepas..mama cuba cari pokok serai ni...sebab susah benar nak jumpa...tapi semasa bersihkan laman...mama tengok pokok serai serumpun ni lain benar..jadi mama fikir ianya lalang...sebab  daun nya yang lebih lebar...dan tak ada isinya...halus saja...mama pun suruh la bibik buang...menyemak sahaja...


Tapi bibik dengan tersengih-sengih..bertanya banyak kali...
Bibik: mau dibuang kak...mau dibuang? dia pun cabut satu...wangi ni kak...
Mama: eh wangi..yer ke wangi
Bibik: Serai wangi nih

Hihih nasib baik tak buang...susah-susah mencari di luar...padahal bendanya dah ada..:D


Rumpun nya tak begitu subur seperti serai biasa.


yang dicabut ni mama letak dalam fridge tempat letak sayuran..bagi bau wangi sikit.



17 comments:

  1. Hi Nadia,

    Bagus serai wangi ni. Boleh guna macam-macam and guna untuk berpantang pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer honey...hari tu terpaksa beli minyak yang dah proses dgn serai wangi

      Delete
  2. serai wangi memang wangi hihihi..untung Nadia dah ada serai wangi dihalaman rumah.Akak tak ada lagi koleksi ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah...rupanya pemberian rakan..Jd agak nya dah setahun dicta am...ada rezeki boleh sy sebarkan lagi khazanah ni ke laman akak...in shaa Allah

      Delete
  3. saya pun mencari serai wangi

    ReplyDelete
    Replies
    1. awin..kut nnt tersubur elok serai ni boleh dipos pd awk...tu br ltk baja...dgn harapan subur bahagia lah

      Delete
  4. Salam nadia:
    Eila pernah kirim pokok serai wangi untuk nadia dulu sebagai balasan jalapeno.mungkin nadia lupe kot :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh ya Allah..betul ke...makna nya Mmg yg sy tanam lah...sungguh x ingat langsung...ingat kan pemilik umah terdahulu yg tanam...

      Jd jalapeño menjadi tak?...maaf kalau soalan ni pernah ditanya...sy Mmg byk benda lupa...Kadang bingung jer

      Delete
    2. Diana pun terasa yang kiriman dari Eila.

      Delete
    3. .rasanya eila pun ada kirim kat diana jugakkan :)

      Delete
  5. Wah untunglah nadia dlm mencari2 dah ade dilaman..cuma kena bersihkan sikit tuh buang daun2 kering inshaallah nanti jd subur ..:)

    ReplyDelete
  6. Salam Nadia,

    Nasib baik tak 'terbuang'! Serai wangi ni Mak Aji beli kat nurseri, jenuh juga nak dapatkan sebab jarang nurseri jual. Puas berkeliling baru dapat sepokok.

    ReplyDelete
  7. Nadia,Jalapeno yang nadia bagi dulu memang sempat berbunga dan berbuah.alhamdulillah.pokok serai ni lasak.daerah sepang baru hari ni dapat hujan lepas 2 bulan kontang tapi pokok serai ni masih teguh berbunga-bunga sampai tak larat nak pandang :) -eila

    ReplyDelete
  8. Nadia,nak tambah sket lg. Dalam sebulan 2 lg ni mmg elok sangat nadia beri pada kawan2 yg lain sbb rumpunnya mampu membesar sehingga 5x ganda dr serai makan dan tingginya bole capai 7-8 kaki bila berbunga.lg satu bila da berbunga,akan muncul rumpun kecil dipelepah bunga,itu pun bole ditanam.yang eila kirim pd diana, nadia, en.iskandar dan SM rose adalah rumpun yang terhasil dari sisir2 bunga :) bayangkan bila tak dikemas rumpun dan bunganya,mmg semak :).-eila

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang nampak masih tak berkembang pokok nya...akan di update perkembangan serai wangi ni nanti...

      Delete