Mek Google

Loading...

Wednesday, October 22, 2014

Hasil Tuaian Oktober 2014

Assalamualaikum dan selamat bercuti Deepavali,

Kali ni nak upload hasil tuaian yang dituai dari halaman umah mak saya...raya haji lepas mak ayah balik ke kampung lebih awal...jadi lama la sikit berada di kampung..dapat la bersih kan halaman di sana yang terbiar...dah bersih sikit..nampak la rezeki yang boleh dimanfaatkan.



2 tandan pisang Nangka sudah masak...kali ni rezeki tuan tanah...dapat la dikongsi bersama keluarga dan jiran- jiran terdekat....kalau tak..mesti rezeki pencuri...


Buang pokok Lengkuas yang menebal....dan korek isinya...sebakul besar dapat dikorek...sampai sekarang tak habis lagi.


Selepas potong rumput...nampak la pokok-pokok Pegaga ni....dapat la kutip beberapa urat untuk buat ulam.


Yang ni pula hasil rumah mak di Kemaman sini...saya kutip la sebelum ia rosak...tengok tomato tu dah dicucuk kolagen..kesian betul!

Tadi kutip daun kesom, cilipadi, dan tomato..fikir nak buat asam pedas lah...jom kita masuk dapur masak-masak.

12 comments:

  1. Salam Nadia,

    Banyak nye lengkuas!! Nak buat pe banyak2 tu? Ewahhh masak asam pedas ye dia hari ni? Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk mask singgang n tomyam...Gulai ke...tp tak abis semua nya ni..dah di agih2 pd jiran terdekat

      Delete
  2. salam sis..

    bestnyer..!! dpt lak lengkuas muda2 camtu..hehehe.. dah burrppp burrpp kekenyangan dah tu mkn asam pedas yer..heheh

    ReplyDelete
  3. Banyak nya lengkuas,habis tebas poknk ka ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak abis...tinggal kan separuh...hutan da jadi nya blkg umah...

      Delete
  4. Tu dia lengkuas, boleh masak singgang hari2 ni nadia...hehehe

    ReplyDelete
  5. Betul-betul puas kalau macam ini gayanya Nad
    Lengkuas kalau dibuang daun dan gali akan lebih meriah sebab tanah semakin gembur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu gitu balik tahun depan lagi banyak la production nya...:D

      Delete
  6. Ni la nikmatnye klu b'budi pd tanah.... pisang nangka buat kerepek sdpkn...^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami sekeluarga suka buat sira atau pengat pisang...sebab pisang nya dah terlampau masak

      Delete
  7. Banyak stok lengkuas tu.
    Kalau buat spring cleaning pasti ada habuan untuk yang rajin kemas.

    ReplyDelete
  8. Seronoknya dapat bercucuk tanam bila ada kawasan tanah yang luas. Bilalah tahun kak boleh tanam pokok pisang lagi. Yang dulu-dulu tanam habis diganyang lembu dan Che Kam.

    ReplyDelete