Mek Google

Loading...

Friday, August 29, 2014

Rezeki Mereka

Salam bahagia di hari Jumaat,

Pagi ni sangat redup di Kemaman ni...suka dengan cuaca macam ni sangat sesuai untuk berkebun...:D

Tapi pagi ni...hampa la gak...maid cakap ada orang curi jambu...saya terpinga-pinga..Selepas sedia kan breakfast...sekitar 8 pagi saya mula keluar rumah untuk tengok apa yang berlaku..serta melakukan kerja-kerja dibelakang rumah merumput, alihkan anak pokok, pangkas ranting pokok, dan semai benih baru.

Teringat petang semalam saya baru je amik gambar pokok Jambu ni...fikir kan hari minggu nanti boleh la makan dengan asam boi...


Rupa asal pokok Jambu...terpaksa tongkatkan dengan besi dan kayu...berat nak menampung buah nya.



Kesemuanya ada 3 biji...


Rupa setelah dipangkas...selepas diperhatikan cara pencuri Jambu ni...saya fikir ianya perbuatan sang monyet...tak mungkin ada orang yang curi sebab pagar ditutup...lagi pun budak-budak di sini berkelakuan baik-baik. Dahan pokok yang ada buah dipatahkan..jadi terpaksa la saya pangkas elok elok...haih kesian maid saya..tak puas hati dia...semua buah Jambu yang dijaga dicuri monyet...

Nampak ada pucuk baru nak berputik...Moga-moga kali ni rezeki kami...:D

15 comments:

  1. Hmm... betul-betul menyakitkan hati
    Memanglah rezeki dia tapi rezeki tak halal
    Kesian juga dgn maid Nadia sebab dia penuh mengharap nak juga merasa.

    Jiran kakak pun sama dia punya mangga pokok rendah dah sampul sampai besar tetiba kena curi, kakak kesian anak dia sampai menangis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musim agak nye monyet mencuri...baru tadi tgk diorg terkinja-kinja di seberang jalan..memang sah kerja diorg...heran tu pandai pula pilih..bila dah masak br dtg ambik..sebelum ni tak nampak pun

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Assalam...tak de rezeki yer... pesta jambu cicah kuah rojak ler kak Mon tu sekeluarga..hihihihi :P

    ReplyDelete
  4. Salam Nadia,

    Hee..memang bukan rezeki kali ini..kena berkongsi dengan makhluk Allah yang lain..saya dulu masa tanam cherry tomato berebut dengan tupai saja..

    ReplyDelete
  5. Salam Nadia,

    Haha monyet rupanya. Mangga I pulak di curi oleh monyet jadian! Mana tak nya ketiga-tiga pokok magga berada di luar pagar rumah. Seronok lah monyet-monyet jadian itu :) Baru saja I berangan nak bungkus esoknya sudah hilang bertangkai-tangkai. Sakit hati..

    ReplyDelete
  6. salam nadia,
    tengokkan pokok tuh kecil jer..cam tak percaya buahnya sikit nyer besar...berapa lama tanam baru berbuah tuh...jelesnya sy nak tanam pokok jambu jugaklah...heheh

    ReplyDelete
  7. Jambu batu .....
    Buah pertama pengeras namanya NR....hehe
    lepas ni sure banyak buahnya tu...

    ReplyDelete
  8. bestnyer kecik ja dah bebuah...patut la monyet tu suka...hehehe...belum rezeki tu nadia...kami punya pokok pun bebuah lebat, nmpk gebu2 tapi bila potong kat dlm semua busuk...tak tahu kena penyakit apa...lo ni dah tebang buang!

    ReplyDelete
  9. sala nadia..
    terpegun kejap,,kecik lagi pokoknya dah berbuah,,besar pulak tu,,monyet tu duk aim lama dah tu tunggu masak jer,,hihi

    ReplyDelete
  10. Salam Nadia,

    Kecil aje pokoknya dah berbuah, itu yang best tu, cuma tak best bila kena pow kat monyet! Insya-Allah akan ada rezeki lagi tu. Kesian maid tu, menaruh harapan - apapun dah memang rezeki monyet, terpaksalah reda ya.

    ReplyDelete
  11. InsyaAllah nanti ada rezeki Nadia mungkin pangkasan baru lebih lebat buahnya. Tukang kebun pun selalu tak dapat merasa juga banyak berebut. Tapi adakala tak termakan.

    ReplyDelete
  12. ala hai ..bijak lah monyet tu.
    Tak apa Nadia, itu rezeki mereka. Keduakali berbuah nadia punyalah tu.InsyAllah.

    ReplyDelete
  13. Apo nak dikato, insyaallah ada rezeki masa akn datang..
    Ceknyet ni dapat ja hidu time buah masak..

    ReplyDelete
  14. Assalam Nadia..tupai & monyet tau aje port yg ada buah..

    ReplyDelete