Mek Google

Loading...

Wednesday, August 13, 2014

Tomato King


Rekod perkembangan tomato King...benih nya mama beli dengan tanamsendiri.com. Pada 20hb April 2014 semai benih nya...selepas 4 hari terus bercambah..tapi dari 10 biji benih yang berjaya tumbuh hanya 3 pokok.

Pada 03hb Mei 2014

Pokok pertama

Pokok kedua

Pada 10hb Mei 2014

 Pokok ke-3 yang hidup

 Pokok pertama

 Pokok kedua


30hb Mei 2014

Pokok pertama semakin meninggi tapi belum berbuah....7hb June baja kan dengan baja buah.

13hb Julai 2014

Setelah hampir 2 bulan kemudian....update nya begini


Hanya tinggal pokok kedua...itu pun macam tunggu masa dicabut ajal nya...pokok nya meninggi....masa bulan puasa lepas ada keluar bunga...kelopak agak besar...tapi mungkin tidak disenyawakan jadi gugur macam tu jer...daun nya pula makin lama makin kecil dan bergulung...haih..penat betul..

Ini masih berharap pokok akan elok...tadi pagi baru baja kan dan tambah tanah yang elok...

11 comments:

  1. Terdedah panas sangat tak nadia agaknya tu jadi macam itu. Kalau lindung sikit dgn pokok besar mungkin dah boleh menjadi tu. Sayangnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin la kak...sebelum ni redup lindung dengan pokok mulberry...lps pangkas mulberry panas plk ingt ok sbb pokok da matang

      Delete
  2. Tengok gambar pada 7 june tu, macam dah cantik tumbuhnya.. tak sangka pulak dah tinggal batang jer sekarang.. harap2 boleh menjadi balik tu Nadia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengharap gak ni...sbb tinggal satu ni jer waris nya

      Delete
  3. As Salam nadia...
    sama la kita..mmg penat...blum penah bejaya lg dgn tomato ni...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saja men cuba dengan variety king ni..nmpk nya kne semai tomato biasa je lah

      Delete
    2. Salam Nadia, Dalam bab membeli benih ke pokok ke...rasanya Kak Mala boleh duduk carta teratas failed. Bayangkan kak Mala start semua-semua ni dari awal 90an lagi. Waktu tu benih beli di pasa raya. Memang bukan semua benih menjadi dan bukan semua pokok kita beli umur panjang..Pernah beli 4 hari baru tiba2 pokok mati..aduss...tapi dah minat..memang tak pernah serik. Perasaan teruja tu sentiasa ada...Cuba dan cuba lagi..mungkin ada luck esuk hari..

      Delete
    3. Itu lah minat nk beli mcm2 benih dan pokok...tp risau mati tak menjadi tanam..tapi beli gak...:D

      Delete
  4. Tanah sebelah rumah tu macam banyak boleh menyelit tanam hehehe...

    ReplyDelete
  5. salam ukhwah nadia, pernah cuba tanam tomato ni, tapi tak berapa menjadi,...

    ReplyDelete
  6. Saya semai tomato king kong jadi kong di pertengahan jalan......sadis. huhu....

    In Sya Allah lepas tambah tanah dan baja mesti dia subur balik. Harap2 dapat la berbuah dengan elok. :D

    ReplyDelete