Mek Google

Loading...

Thursday, April 3, 2014

Oh Tomato


Salam...sat tengok ni...


Berjaya kah tomato ni membesar sehingga masak ranum...?? Seminggu yang lepas soalan ini sudah dipanjangkan kepada tuan tanah Tanamsendiri.com....jawapan nya ini adalah normal...terjadi nya kering disebabkan terlebih cahaya...tak akan jejaskan tuaian...cuma jika terlampau panas putik buah tomato akan gugur...

Setakat ini hanya pokok yang makin kering...buah takde pulak gugur...cuma pembesaran buah agak perlahan...berbanding dengan pokok disebelah nya yang lebih muda.


Ini pokok yang bersebelahan dengan pokok yang kering tadi...dah makin condong disebabkan buah tomato makin membesar...berat agaknya...

Ada rakan-rakan yang pernah alami masalah tomato macam ni..?

Nampaknya kena semai tomato baru...supaya hasil tuaian boleh bersambung-sambung kan...:D


7 comments:

  1. Assalam nadia,

    Wow.....menjadi la tomato nadia. Bila nk menyemai ni...jeles pulak tgknye. hehe....Nadia tak tongkat ke buah tu? Takut kene ke tanah je buruk buah nanti. :)

    Pasal persoalan nadia,saya pun kurang arif,harap ada kawan sudi membantu untuk jawab. :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dah mengeluarkan hasil tomato Nadia..Sejuk tgn menanam ye.. seronok akak tengok ;)

    ReplyDelete
  3. salam nadia,
    lebatnyer...pokok kami daun berkerinting...hanya sempat bebunga ja...sedih...

    ReplyDelete
  4. Banyaknya buah tomato...tumpang seronok

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Pokok kak biasa jadi macam ni. Kak suka pakai ayat 'penyakit turun temurun' sebab ini mungkin penyakit biasa dia kut. Kadang2 frust juga pokok duk tengah subur betul boleh jadi kecut. Bila cek akarnya kelihatan macam diserang sejenis kulat.

    ReplyDelete
  7. Hebat ketahanan buah tnpa byk daun,.xda pengalaman ngan tmato ni..sy tanam tomato ceri tapi tak direct panas..

    ReplyDelete