Mek Google

Loading...

Tuesday, December 2, 2014

Spider Lily


Selamat Pagi,

Tengok siapa yang kembang ni.....kalau tak silap bulan April lepas, Tukang Kebun KBB bagi free gift bawang Spider Lily, minggu lepas pokok nya mula berbunga...cantik putih berseri! 

Manakala pokok kat bawah ni pun barang kali nama nya sama...walaupun warna daun nya berbeza....tetapi bunga nya pun bercabang-cabang dan putih seperti Spider Lily diatas.

2 minggu lepas pokok ni berbunga..tak sempat nak ambil gambar nya...sekarang saya sudah ada 4 jenis  pokok bebawang Lily ni....ada rezeki lebih boleh kumpul lagi...geram tengok entry KBB mengenai Lily nya...meriah macam-macam warna.

12 comments:

  1. Kat rumah ayahbonda kat kampung banyak pokok ni dulu la....ada lain warna ka..yang penah tengok putih saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud sy bunga sama warna..warna putih...daun pokok tu berbeza..tapi menghasilkan bunga yang sama

      Delete
  2. Pokok akak bantut je.. naik je daun jadi mangsa siput ex cadbury:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhahhaah k.mar 'ex' terus nya kasi..mentang dah kuar iklan boleh dimakan eh..:p

      Delete
  3. Lily putih dulu kakak ada Nad tapi bila dah penuh pasu entah kenapa kakak dah buang ganti pokok lain. Ruang tanah rumah kakak terhad itu yg ada pokok lama kena buang kalau terpikat pokok baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terpaksa dikorbankan...kat umah mak sy pun gitu dulu..ni since saya n adik dah berumahtangga..boleh la mak sy agihkan..kalau tak kena buang juga

      Delete
  4. hmmm...syoknya baru tanam dh berbunga...ct tanam dh lebih 2 thn kot...satu pun xkuar bunga...knape ntah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini rezeki agaknya cepat pula berbunga...yang daun belang putih tu lambat juga nak berbunga...mabuk daun..tahun ni je dah 2 kali berbunga

      Delete
  5. kak pernah tengok orang jual kat nursery pokok hijau putih tu. Tapi tak ada bunga dan tak tahu pokok apa. Rupanya pokok lily juga ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer k.mala...bunga nya sama...pokok hijau putih tu sy amik dari umah mak sy...sebelum ni pun x pernah berbunga..ingatkan dr jenis lidah jin

      Delete
  6. Annur bela pokok ros jepun je..huhu..itu pun sebab senang jaga.. Masa siang hari Annur memang tak lekat di rumah :(
    cemburu tengok rumah orang bunga macam2 n cantik2

    ReplyDelete
  7. Syukur Alhamdulillah kembang dekat kebun Nadia pula.

    ReplyDelete